Isnin, 17 Januari 2011

lidah yang kecelaruan identiti.

kamu seorang melayu tipikal yang lahir di tempat yang tipikal.

bila kamu berjumpa K.Karnan daripada bukit tinggi :

"dey macha lama tara jumpa"

bila kamu berjumpa Timothy Lau Bon Seng dari taiping :

"alo leng chai lama tala jumpa wo.."

bila kamu berjumpa Saharudin dari jerlun :

"awat lama tak nampak hang? pi mana??"

bila kamu berjumpa Mujiburrahman dari Dhaka :

"baya,kasi basuh saya punya kereta baik punya"

dan seterusnya bila kamu berjumpa dengan lain-lain rakyat yang mewakili pelbagai bangsa dan dialek :

kamu bertutur seperti mereka.
.
.
.
.

apa masalah kamu sebenarnya?

apa keperluan kamu untuk berbuat demikian?

tahukah perbuatan kamu itu sebenarnya amat jengkel?

tidak bolehkah kamu berbahasa secara normal?

atau sekurang-kurangnya kamu gunakan dialek tempatan kamu di tempat yang sewajarnya?

saya benci bila kamu cuba berbahasa banjar dengan saya sedangkan apa yang keluar dari mulut kamu adalah kecelakaan.

saya salahkan kamu semua bila bangsa lain tidak fasih berbahasa seperti saya.

kerana kamu salah satu punca.


*hobi terbaru saya.membuat onar di pasaraya.jika kamu tidak faham humor diatas yang saya cuba sampaikan maka saya anggap kamu seorang yang perlahan.

35 comments

17 Januari 2011 8:41 PG

selamat hari isnin :)

17 Januari 2011 8:44 PG

@kucingorengemok

komen paling pantas! 2 minit selepas pelancaran.

selamat hari isnin juga pada kamu kucing~

haha~

17 Januari 2011 8:47 PG

Assalamuaalaikum ya marhaban bikum....

Khaii fa ha luki ???

17 Januari 2011 8:53 PG

@Chik Att

waalaikumsalam.

ye~~saya sudah mandi semalam.

betul kan jawapan saya??

17 Januari 2011 8:56 PG

ni hau ma?

cia pa be.....?

17 Januari 2011 8:59 PG

de ni yepede irke?

suptiya?

17 Januari 2011 8:59 PG

@Cik Ina minat Do do Cheng

sudah ada.sudah ada~~

saya jawab secara rambang~

haha~

17 Januari 2011 9:00 PG

@Cik Ina minat Do do Cheng

dia da lama pindah dah~~

lagi saya jawab secara rambang~~

haha~

17 Januari 2011 9:01 PG

बधाई और अच्छे सुबह !

hahahaha!

17 Januari 2011 9:03 PG

bujal..
kita kan 1Malaysia?....
unik...

17 Januari 2011 9:04 PG

@miloais

cantek~~haha~

17 Januari 2011 9:06 PG

morning incik bujal.. jgn marah2 pagi isnin..tak baik..

17 Januari 2011 9:08 PG

@Ibu n Abah

ye~~1 malaysia 1 bahasa~~haha~

17 Januari 2011 9:08 PG

@Kaseh

pagi ni saya kerasukan.haha~

17 Januari 2011 9:09 PG

nak buat camne
lidah ni automatik ...ngeh3

buat onar...
nakal betul dia ..
mari nak babab skit :P

17 Januari 2011 9:11 PG

@Ati Masrif

haha~`convert ke manual~~

sila babab saya dengan sepenuh hati~~

haha~

17 Januari 2011 9:51 PG

Lesung batu itu (atau batu lesung?) kamu yang letak, ya?

17 Januari 2011 9:56 PG

@kakcik

haha~saya taknak ngaku~~

17 Januari 2011 9:58 PG

saya suka daya kreativiti kamu, batu lesung VS blender itu. Cuba hantar ke The Star, mana tahu dapat RM50.

komputer saya sudah nazak. maka saya tak boleh nak jadik 1st di tempat kamu..hahaha

17 Januari 2011 9:59 PG

aku baru nk tulis isu ni kat blog... ko dh tulis dulu.

eh. benda yg sama ada dlm kepala kita...

:)



.

17 Januari 2011 10:00 PG

@Daddy Ziyyad

komputer nazak? baca komen saya dekat blog pakcik.

haha~

17 Januari 2011 10:00 PG

@tasekM

takpe~~u tulis je~~i saman kemudian~~haha~~boleh?

17 Januari 2011 10:05 PG

lidah melayu lembut, boleh dilentur dan pandai menyesuaikan diri, mengambil kira keadaan sekeliling..bertukar rentak memesrakan perbualan..jadi selesa didampingi

saya bangga berlidah melayu

nakal ye hobi buat onar!

17 Januari 2011 10:05 PG

kalau kat tempat rice cooker ..,nak letak apa kat tgh? mesin basuh? tv?

17 Januari 2011 10:08 PG

@mumpir

kita je yang rasa lembut.yang dengar kekadang sakit hati.tak caya tengok drama tv bila rojita cek wan cakap negeri sembilan.buruks!

haha~~

17 Januari 2011 10:10 PG

@n

letak periuk cap buaya boleh?

haha~

17 Januari 2011 10:27 PG

haha. janji faham bujal. janji faham. kamu jaga kaunter mesti kena berbahasa betul kan? hehe

p/s gua meluat betul dgn ashraf sinclair yg bertutur bahasa indo sedang dia ditemuramah press malaysia. gilo ko apo?

17 Januari 2011 10:37 PG

Matcham mana pulak kalau penyanyi Rap malaya menge'rap' dalam lingo negro...? Sama kes?

17 Januari 2011 10:40 PG

@tupaimerah

pasal ashraf tu~~tak ble nak cakap apa sebab benda yang sama terjadi pada saya selepas 15 tahun duduk di US~~dan kemudian disuruh berbahasa melayu baku,saya tewas.haha~~

saya bohong ok~

17 Januari 2011 10:42 PG

@gedek!

terlebih kunyah keju.saya benci~lepastu bila cakap melayu bebbunyi seperti haram.

haha~

17 Januari 2011 12:56 PTG

Mana hang rembat lesung batu tumbuk pi bubuh tang blender tuh haa?

Nampak sangat hang ni anti klimaks!

Suatu tuduhan menjurus benar, kan?

BUJAL, anda pandai “sarcastic”! I like.... > bahasa setelah saya balik dari Hulu Tembeling.

17 Januari 2011 12:59 PTG

@azieazah

saya usung dari bahagian dapur~haha~~sebenarnya lesung tu ada dekat2 situ je~~saya letak kat sebelah blender pastu saya amik gambar~~

saya sarkastik,juga sinikal.

"ai loike~~"

haha~~

17 Januari 2011 3:50 PTG

Saya paham sebab saya tidak perlahan.. saya laju macam broadband 10mb.. wakakakakka

17 Januari 2011 3:55 PTG

@DeLancrettLurpak

gud gurl!

haha~

19 Januari 2011 11:35 PG

hahahaha..! sabor je lah..

Catat Ulasan