Rabu, 26 Januari 2011

bekerjasama bantu membantu.

hadapan rumah saya,

ada dua keluarga india.

bermukim sebelah menyebelah.

mereka tidak bersatu.

selalu bercakaran.

dalam sehari tanpa maki memaki adalah tidak sah.

mangsanya adalah saya dan abah.

"aya tengok ini worang langsung tara guna aya"

kata jiran 'A'

"ane tolong kasi nasihat ini tara guna punya worang"

kata jiran 'B'

kami ambil sikap berkecuali.

kadang-kadang kami batuk kering kerana terlalu jengkel.

sampai satu tahap,

jiran 'A' bina satu tembok pemisah antara kediaman kedua mereka.

"saya jijik tengok diaworang punya muka"

saya tersenyum.

hati saya berkata :

"sejenis bangsa pun tiada muafakat"

kemudian hati dalam hati saya pula berkata :

"eh bukan bangsa saya juga begitu??"

kemudian hati dalam hati dalam hati saya sambung bicara :

"bukan sebab bangsa,bukan sebab agama,tapi sebab perasaan benci bersarang dalam hati.."

kemudian saya pengsan.

sebab hati saya terlalu banyak cakap.

bila saya sudah sedar,

saya dapati saya adalah seekor kucing yang kasihan.

haih~

saya benci "whiskas"


34 comments

26 Januari 2011 8:16 PG

selamat pagi..

yeaahahha...

1st...

heheh..idup kenala bermuafakat..

ape2 pon kucing itu sgt cute..heheheh

26 Januari 2011 8:31 PG

payah nak sepakat
kalo dalam hati dah bersarang rasa benci

tak baik lah kan
dengan jiran-tetangga nak bermasam2 muka atau bergaduh nehhh!~

26 Januari 2011 8:32 PG

apakah....

26 Januari 2011 8:48 PG

chisss. .... apa kaitan kucing ngan india tu.... jawab jawabbbb ...

26 Januari 2011 8:56 PG

apa kaitan jiran kamu dengan dun te-nang? ehhh.

26 Januari 2011 8:58 PG

hari ini makcik tak nak komen apa2 .. hehehe.. :)

26 Januari 2011 9:01 PG

Kucing itu kena belajar bagaimana nak ngelak piring terbang.

26 Januari 2011 9:09 PG

@cikceriacorner

cukupkan 1st 30 kali secara berturut2 saya bagi hadiah~haha~

26 Januari 2011 9:10 PG

@miloais

kalau boleh saya taknak hidup berjiran bole?

26 Januari 2011 9:10 PG

@Kaseh

apa apakah?

26 Januari 2011 9:11 PG

@Chik Att

panjang kaitannya makcik~~cite pun malas~haha~

26 Januari 2011 9:11 PG

@kucingorengemok

kedua2 sedang bergolak~haha~

26 Januari 2011 9:11 PG

@kakcik

ala~~komen la makcik~~

26 Januari 2011 9:13 PG

@azieazah

he~~selamba je dia ngelak~

huh~kerja nak melontar je makcik nih~~

26 Januari 2011 9:14 PG

aku dah terbayang kekecohannya kalau kaum tu buat havoc...hahaha...not to be racist ya...

26 Januari 2011 9:17 PG

@Daddy Ziyyad

lebih tepat 6.5 skala ritcher~

haha~

26 Januari 2011 9:19 PG

dah biasa tengok, lebih ganas dari tu pun ada, haiya makcik duduk flat dulu, banyak ooo dorang gaduh-gaduh sama dorang, sampai tak boleh titon.

26 Januari 2011 9:20 PG

teringat dulu2...
entry ko asyikkkkkk letak wall paper..
.
.
sekarang ...
pehhh....
kena gali dalam2.. pikir-pikir..

26 Januari 2011 9:24 PG

@Cik Ina minat Do do Cheng

he~~ada aksi kungfu tak?

26 Januari 2011 9:25 PG

@DrSinga

ye la~~petang nanti saya up wallpaper~haha~

26 Januari 2011 9:51 PG

ikan rebus la sedap.

ha ha.



.

26 Januari 2011 9:54 PG

@tasekM'

tikus boleh? haha~

26 Januari 2011 10:02 PG

bujal...
suker tgk bangsa lain bercakar.. tapi sedeh bila bangsa sendiri tak bersatu...
tapi suka tgk kycing pakai cerminmata...

26 Januari 2011 10:04 PG

@Ibu n Abah

he~~takde bangsa yang tak bergaduh makcik~~kucing tu? kalau nak saya bagi je~haha~

26 Januari 2011 10:14 PG

comel kucing pakai spek.. bagi jiran kamu pakai spek.. biar jelas sket penglihatan.. sebab minda tertutup tu yg bercakaran..

26 Januari 2011 10:16 PG

@.:nhalilah:.

bagi kanta pembesar pun tak jalan makcik~haha~

26 Januari 2011 10:37 PG

ayo

dia banyak degil incik
dia punya kapla
BATU BESAR ADA DUDUK

kahkahkah


...


sama jela
bukan masalah bangsa

masalah hati yg lain kaler

.

26 Januari 2011 10:45 PG

itu baru terganggu dari segi bunyik..
as for me.. jiran india gak.. pepagi n memalam terganggu ngn 'bauan pe tah yg dibakar mase semayang tuh'.. seyes, bau smpi lam umah.. kdg2 umah da bau umah india.. tau la 1 malaysia kan? huk3.. kot yer pon..

sabo je la..

26 Januari 2011 10:53 PG

@BonekadalamChermin

bonbon~~buang la komen moderator kamu~menci lah~~he~~

26 Januari 2011 10:53 PG

@FATIN MRAZ

eh bau tu asyik ape?

haha~

26 Januari 2011 12:07 PTG

kesian kusing tu
hari2 makan whiskas kering tade ummmpph maaa
at least bagi la sardin!

26 Januari 2011 2:16 PTG

bujal : boleh aje tak nak hidup berjiran. tapi nanti jadik kera sumbang? mau????

26 Januari 2011 4:07 PTG

@h4ni3

nak nasi impit dengan kuah kacang~~haha~

26 Januari 2011 4:07 PTG

@miloais

tapi saya suka kera makcik~~

Catat Ulasan