Isnin, 27 Disember 2010

fakta.episod 9.

kamu semua.

jangan jadi macam saya.

hari ke empat kenal dunia,

ainul kena sakit kuning.

saya mengutarakan kerisauan kepada doktor yang bertugas :

"dokter,rumah saya dalam cat kuning.gila pekat punya kuning.macamana nak buat? orang cakap budak kena kuning tak ble terdedah dengan kaler kuning?"

"ape ke bangang bebeno kome ni yeop!"~doktor itu bercakap dalam hati.

tetapi yang terbit dibibir pengamal perubatan itu :

"tiada apa yang perlu dirisaukan,warna kuning tiada kena mengena dengan jaundis"

doktor itu tergelak kecil dengan kejumudan saya.

*akhirnya saya bertanya kepada makcik misi di klinik desa. warna kuning tidak menyebabkan sakit kuning bayi semakin teruk.cuma pantulan cahaya kuning itu akan sedikit menyukarkan pandangan doktor/jururawat untuk membuat diagnosis.sekarang kamu sudah faham.





26 comments

27 Disember 2010 9:21 PG

Mitos Jaundice di kalangan Malaysian:

-tak bley pakai baju color kuning
-jemur baby bawah early morning sun rise


Silalah lengkapkan b/feeding ainul itu sehingga umurnya 1 tahun, paling minima.

27 Disember 2010 9:23 PG

saya ada penyakit burnt. dalam erti kata lain, mudah gelap. cemana nak ubatkan? :D

27 Disember 2010 9:25 PG

bujal x...
hahahahahaha.....

27 Disember 2010 9:32 PG

Bujal...

tak mengapa bila kita tidak tahu, kita bertanya... Kalau tunjuk pandai, sedangkan sebenarnya kita tidak tahu - bimbang pula kita akan 'sesat' sampai bila2.. :)

27 Disember 2010 9:56 PG

bapak2 muda memang kelam kabut bila baru dpt baby..haha!

27 Disember 2010 10:02 PG

waktu anak sulung cik pah baru lahir dulu..wan cik pah yg jaga..dia siap suruh simpan jauh jauh tuala baby yg warna kuning sebab nnt baby akan kene kuning..

nak melawan kan orang tua..so..simpan lah dulu..dah abis pantang baru pakai tuala tuh..

27 Disember 2010 10:31 PG

penyakit kuning
selalu kena dok bawah lampu biru

biru+kuning=hijau

terusla jadi hulk!

hahaha

ok
not fani

abaikan

27 Disember 2010 12:43 PTG

wah..lucu skali kamu ya, hahaha. Tp nmpk sgt keikhlasan kasih syg abah tu. Td tu ada yg kata kena menyusu sampai sethn kan. Apalg bujal, sponsorla pump utk bini kamu.

27 Disember 2010 1:12 PTG

first time akak dengar rumus, sakit kuning, berkaitan dengan benda kuning.

27 Disember 2010 1:35 PTG

ubatnya selain daripada lampu kat spital tu kan..

breastfeed je...

27 Disember 2010 2:03 PTG

kekekeke
hapa punya petua tu???

kesian kat ainul

27 Disember 2010 3:44 PTG

@Daddy Ziyyad

susu abis la pakcik~~haha~

27 Disember 2010 3:44 PTG

@gadisBunga

duduk dalam rumah diam2~

27 Disember 2010 3:45 PTG

@Ibu n Abah

hahahaha~kita gelak sama2~~

27 Disember 2010 3:45 PTG

@kakcik

saya rajin bertanya makcik~

27 Disember 2010 3:46 PTG

@makdara TERdiva

1st baby~~biasa ah~~

27 Disember 2010 3:47 PTG

@Cik Pah

nak lawan takut~~nanti kena marah~~

27 Disember 2010 3:47 PTG

@BonekadalamChermin

oi!

27 Disember 2010 3:47 PTG

@Fisz

da belikan~tapi tak pakai pun~~

27 Disember 2010 3:48 PTG

@Cik Ina minat Do do Cheng

saya duk kat ulu makcik~~

27 Disember 2010 3:48 PTG

@PUTUBAMBU

susu badan ilek la makcik~~

27 Disember 2010 3:49 PTG

@miloais

he~~jangan melawan cakap orang tua~~

27 Disember 2010 5:28 PTG

biasanya yang untung sinseh cina...
depa jual air mandi berkaler kuning untuk lawan kuning kat kulit baby..

28 Disember 2010 3:00 PG

pergh! umh kaler umh kuning pekat.mst cerah je umh tuu..

28 Disember 2010 8:20 PG

@DrSinga

tu ubat ke placebo?

*sebab saya beli jugak~he~~

28 Disember 2010 8:21 PG

@Semarak Api

baru la ceria~haha~~

Catat Ulasan