Rabu, 22 Jun 2011

pemerkosaan suasana.

sekarang di pejabat tanah tempat saya bekerja,

adalah musim orang kurang datang.

jadi suasana adalah amat damai persis tanah perkuburan.

dan saya amat suka begitu tahu!
.
.
.
.
tapi semalam kebahagiaan saya diragut,

oleh dua makhluk kecil yang saya kira umur 3-4 tahun.

berlari-lari dengan kasut  yang ada keluar bunyi decit sambil menjerit sekeliling kaunter saya.

saya punya sakit hati ketika itu adalah tahap tertinggi.

dalam saya berkira-kira untuk menjerkah dua budak tersebut,

langkah saya terhenti.
.
.
budak kecik,

mereka mana ada bersalah,

mereka tidak tahu apa-apa.

mereka cuma mahu gembira.

.
.
.
zalim kalau saya salahkan mereka.

langkah saya seterusnya dipesongkan ke arah ibu abah dua budak tersebut.

selepas memberi salam,

saya *lempang mereka berdua .

.
.
.
.
tidak guna jadi ibu abah kalau tidak tahu mengawal anak.


tidak rugi kalau kamu belajar tentang etika.



*lempang = tegur (mana berani saya yang berwajah manis ini hendak suka-suka lempang orang)
.
.

107 comments

22 Jun 2011 8:52 PG

chop...
nombor satu...
makcik nak berlari2 di sini juga....

22 Jun 2011 8:53 PG

dapat tempat pertama buat pertama kalinya...
hepilah tak terkira...
nak lari2 mcm budak tu..
bujal jgn lempang yer...

22 Jun 2011 9:00 PG

er..saya mau tanya..kalau ainul berperangai sebegitu..apa tindakan encik bujal sebagai bapa ketika itu?

22 Jun 2011 9:01 PG

eh...saya no 2!yey!yey!yey!

22 Jun 2011 9:01 PG

hehe..ingatkan makcik tu dah lebam2

22 Jun 2011 9:01 PG

eh!saya no 3 plak! yey!

22 Jun 2011 9:02 PG

Pemerkosaan suasana?

Budak-budak ni, kecik-kecik dah pandai perkosa-perkosa



Salam kenal.

22 Jun 2011 9:04 PG

bujal,


kamu memang manisssssssssssss!

22 Jun 2011 9:13 PG

ingt bantai lempang betul²...x rock arr cmtu...ekekeke

22 Jun 2011 9:21 PG

rasa nak lempang je penulis belog ni....

22 Jun 2011 9:21 PG

lempeng nak??

22 Jun 2011 9:21 PG

saya tengah buat esaimen professional ethics. wwuwuwuwuw

22 Jun 2011 9:28 PG

wajah kelat disebalik wajah manis...
boleh gitu?

22 Jun 2011 9:28 PG

kesian kat budak2 tu nok...

ekceli... nak salahkan mak-ayah 100% pun tak leh gak beb....
pangai bebudak ni... bukannnya kita bleh agak... tiba masa mood dia nak main - kejar2 sana sini... depa peduli hapa pun... kat mana saja depa akan buat hal depa...

22 Jun 2011 9:32 PG

xpe la.. maafkan la kanak-kanak tu.. tp kan.. public parenting sgt adalah mencabar.. nak suruh anak dok diam kat kerusi tanpa menguit kat public area.. shopping ngan anak2.. x boleh gak salahkan parent 100%..

22 Jun 2011 9:36 PG

@Ibu n Abah

yay~~haha~~

22 Jun 2011 9:36 PG

@Ibu n Abah

takkan la saya sampai hati nak lemapang orang~he~~

22 Jun 2011 9:37 PG

@Puan Capa

saya dukung dan bawa keluar~kat situ jerit la pepuas~haha~~

22 Jun 2011 9:37 PG

@Puan Capa

3rd la wei!

22 Jun 2011 9:37 PG

@Cik Cempaka

he~~tak berani ah~~

22 Jun 2011 9:37 PG

Ainul dah pandai berlari ke belum ....

22 Jun 2011 9:38 PG

@Puan Capa

nak kaber malu la tu~~he~~

22 Jun 2011 9:38 PG

@Sutera_suci

oh hai sutera_suci

22 Jun 2011 9:39 PG

@NM02

saya maluuuuuuu~~

22 Jun 2011 9:39 PG

@sha a.s

oih~~pelanggan kena jaga~~he~~

22 Jun 2011 9:39 PG

@DrSinga

nak lempeng pisang~~

22 Jun 2011 9:40 PG

@hanie

gudluck!

22 Jun 2011 9:41 PG

@kaklong

boleh je makcik!he~~

22 Jun 2011 9:42 PG

@miloais

tapi time tu mak abah budak tu buat tak tau je~~at least tegur la anak~~psiko cara lembut~~ni dia biar je~~haih~~

22 Jun 2011 9:42 PG

@.:nhalilah:.

saya tak marah pun bebudak tu~he~~

*baca balik komen saya kat atas~reply kepada komen miloais~

22 Jun 2011 9:47 PG

betul. budak-budak yang tak tahu menjaga diri sendiri adalah salah ibubapa dia sendiri. kalau kena kat saya, KALAU ada budak nak buli anak saya.........saya gunakan tongkat sakti harry potter menyumpah budak kck tu ada misai! hhahahahahah!

22 Jun 2011 10:12 PG

kasut cit-cit tu comel untuk 2 langkah pertama je, lepas tu jaga, melangkah lagi gua kerat kaki

22 Jun 2011 10:13 PG

- org kaunter kene senyum sokmo...

- bayang kan bujal tgh senyum tp kelat...hehe

22 Jun 2011 10:14 PG

jangan belikan ainul kasut berdicit yg ada loceng tahu

22 Jun 2011 10:21 PG

bila dah sampai part lempang, aku berdekah.

22 Jun 2011 10:29 PG

cik pah pun tak suker budak kecik yg pakai kasut yg ada bunyi tuh..mmg menyampah dan memekak..

tapi sekali lagi.. bukan pada anak itu yg harus dipersalahkan..

22 Jun 2011 10:36 PG

Tak sama dgn kakak. Kakak suka kalau ada budak-budak pakai kasut yg berdecit-decit tu.

Cuma mungkin sebab di pejabat bujal rasa irritating ye...

22 Jun 2011 10:38 PG

:)

mak ayah kene alert lah.

*komen dari seorang yg cuma ada anak tekak~

22 Jun 2011 10:39 PG

Ayah cakap, dalam sesebuah family tu, perlu ada seorang yang tegas.

kalau mak baik, ayah garang.and so on.

sebab nanti budak2 takut and tak berani pijak kepala.

<-- suka budak2 so tak boleh marah.haha

22 Jun 2011 10:44 PG

nak lempang jejaka dikaunter pejabat tanah tu...kanak2.. tindakan membatasi akal..

22 Jun 2011 11:02 PG

igt ka betull terkedu..*

22 Jun 2011 11:03 PG

ahahaha..emo plak..ank kamo tu x lari2 ke???boleh bawak anak ke tempat kerja ke???

22 Jun 2011 11:04 PG

nnt kalau dah besar sikit ainul buat kelakuan macam itu bujal nk buat apa..hehe

22 Jun 2011 11:08 PG

xrasa budak2 tu comel ke?huhuh...

tp betul la.kalau boleh makpak kenala kawal anak tu.


ainul sayang xmcm tu kan nanti?:)
*kataku sambil cikuu cak dengan ainul.;p

22 Jun 2011 11:09 PG

Ingt lempang betol td. Haha garang tol pekeje pjbt tanah ni

22 Jun 2011 11:13 PG

wahhh...pemarah...

22 Jun 2011 11:18 PG

garangnya bujal..

22 Jun 2011 11:19 PG

tak boleh salah kan parent jugak..sbb anak2 besar tu mmg ligat..susah nak kawal...

22 Jun 2011 12:01 PTG

mana ada 3rd...tiga la..

22 Jun 2011 12:18 PTG

bujal

anak kak ayu agak buas..
nampaknya kena lempang lah kalau bertemu kamu

hehehehhehe
gurau
tapi.. mmg betul.. umai agak nakal..
tak reti duk diam
walau diajar baik2 tetap begitu..

sabar dan tabah jaga umai
buktinya ww ari nie umai punya kerja..
diambilnya gambar suka2..
kak edit jadi 1 entry

22 Jun 2011 12:25 PTG

kasut itu memang annoying,kan bujal.sbb tu saya tak belikan kasut bunyi untuk anak saya.sgt tak macho okeh!

22 Jun 2011 12:31 PTG

ish..tak baik lempang..


fire jek! huhu

22 Jun 2011 12:38 PTG

layankan saja budak2

;D

22 Jun 2011 12:44 PTG

zaman skang susah nak didik budak2... gua dulu ngajar skolah rendah, budak bergaduh dengan kawan2 sampai bertumbuk, die balik rumah cakap kat parent gua yg rotan muka dia... babi...

22 Jun 2011 12:45 PTG

huhuhuhu...makcik memang suke beli selipar or kasut yg ade loceng hindu kt anak makcik.....
adekah kamu nak lempang mereka......hehehehe....
lebih elok..kalau kamu menjamu mereka lempeng...sekadar menahan rase hati...hahahahahhahhaa....

22 Jun 2011 1:33 PTG

hehe.. ingatkan lempang betul2.. hehehe...

22 Jun 2011 2:15 PTG

oo keje kat pejabat tanah ya...nanti saya cari awak..hahaha

22 Jun 2011 2:38 PTG

sebagai pompuan walaupon belum pernah mengandung, beranak mahupon ada anak.

bukan senang nak jage budak kecik.macam2 peel.

anak kite baik peelnya alhamdulillah.anak orang macam tu gayanya nak wat macam mane...bukan mak x ajar etika tapi budak2 kecik memang banyak peelnya

x gitu awok?

22 Jun 2011 2:52 PTG

kat mana mana ada ibu bapa cam ni, bawak anak kecil tanpa pantauan. cik ina paling tak suka kalau dorang bawak kat surau tanpa pantauan.

22 Jun 2011 3:03 PTG

rilek la bro... budak-budak tu main tak sampai 15 minit pun...

sabar kan sebahagian drpd iman... ;p

22 Jun 2011 3:20 PTG

auwwww tkotnyeee

22 Jun 2011 3:53 PTG

Andai anak2 begitu buas, bagaimana pula ibu bapanya ?

Adakah mereka juga sgt buas setelah kamu melempang mereka ?

22 Jun 2011 4:06 PTG

kalo saya yangkecik ni berlari agak2 kena lempang jugak tak?? ekekeke :P

bagus jugak keje dekat tanah perkuburan nih..huhu...takutttttttt....

22 Jun 2011 4:06 PTG

lembut hati rupenyerr..

22 Jun 2011 4:22 PTG

@Mommy Fara

hoih~~ada tongkat sakti eh?haha~~

22 Jun 2011 4:22 PTG

@kucingorengemok

amat menjengkelkan tahu!haha~~

22 Jun 2011 4:22 PTG

@AI

saya selalu bagi senyuman palsu~haih~~

22 Jun 2011 4:23 PTG

@eLL

tak mahu~haha~~

22 Jun 2011 4:23 PTG

@timm

aku tak lempang tahu~tu main2 je~~haha~~

22 Jun 2011 4:23 PTG

@Cik Pah

kasut tu untuk dewasa ada tak?he~~

22 Jun 2011 4:24 PTG

@Kakzakie

kalau kat rumah tak kisah~~

22 Jun 2011 4:24 PTG

@gadisBunga

*menunggu jamputan walimatulurus GB~

haha~~

22 Jun 2011 4:25 PTG

@Raihana Izzati

abam tak pandai garang~~camna?

22 Jun 2011 4:25 PTG

@Eye_nee

berani lempang saya? he~~

22 Jun 2011 4:26 PTG

@Miscellaneous Smiles

haha~~saya seorang yang lembut tahu!

22 Jun 2011 4:26 PTG

@merahitujambu

anak saya baru nak berdiri~~he~~

22 Jun 2011 4:26 PTG

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

saya tambat duduk sebelah saya diam2~he~~

22 Jun 2011 4:27 PTG

@ecah mashuri

ainul ada bakat kesitu~dia budak tak pandai duk diam~~

22 Jun 2011 4:27 PTG

@EZAN IDMA

saya garang dalam hati sahaja~~haha~~

22 Jun 2011 4:28 PTG

@chichi

manada~~saya tegur secara berhemah tahu!he~~

22 Jun 2011 4:28 PTG

@Dee

sikit la~~he~~

22 Jun 2011 4:29 PTG

@wahida

at least tarik la anak tu main kat luar~haih~~

22 Jun 2011 4:29 PTG

@Puan Capa

hoih~~apsal ayu sangat gambar uwais tu?haha~~

22 Jun 2011 4:30 PTG

@Citarasa Rinduan

bagi saya petua nak kontrol anak yang buas boleh? anak saya bakal begitu nanti~haha~~

22 Jun 2011 4:31 PTG

@SyidaGorjes

belikan hush puppies~~

22 Jun 2011 4:31 PTG

@PUTUBAMBU

tak sampai hati~~haih~~

22 Jun 2011 4:32 PTG

@Asrul "iLham" Sany

layan~~haha~~

22 Jun 2011 4:33 PTG

@JARI YANG TERBARAI

itu adalah amat babi~hoih!

22 Jun 2011 4:33 PTG

@Hantu Kak Limah

kalau jumpa kat luar saya tak kisah~~tapi tolong la jangan datang ofis saya pakai kasut tu~hu~~

22 Jun 2011 4:34 PTG

@wa khairul onggon

tak berani saya~haha~~

22 Jun 2011 4:34 PTG

@lieynanilaz

saya duduk kat depan sekali~he~~

22 Jun 2011 4:35 PTG

@cikmemy

peel macamtu kena standby rotan la jawabnya~~haha~~

22 Jun 2011 4:35 PTG

@Cik Ina Do do Cheng

kat surau bawak budak yang siap nangis memang sakit hati~haih~~

22 Jun 2011 4:36 PTG

@ejaMaria

sebab sabar la saya sabar~~haha~~

22 Jun 2011 4:36 PTG

@Fyqa

eksen je lebih~haha~~

22 Jun 2011 4:36 PTG

@James Alexander

mereka terus insaf~haha~~

22 Jun 2011 4:37 PTG

@Ayuraza

dayus kalau lelaki lempang perempuan~he~~

22 Jun 2011 4:37 PTG

@Ija Zambry

seperti agar2 lembutnya~~hihi (ketawa lembut)

22 Jun 2011 5:22 PTG

kalo lempang btol2 pun ape salahnye kan...
hahahaaha...
ade bran?

22 Jun 2011 5:28 PTG

kalau anak2 tidak terkawal itu maknanya mak bapak mereka ada akal yg ditinggalkan di rumah.

22 Jun 2011 9:06 PTG

budak2 zaman sekarang terlalu di manjakan...semoga *lempangan anda memberi manfaat pada mereka...

ikhlas dr ati...
keh2..:)

22 Jun 2011 10:10 PTG

nakal dia nih...mai cubit lengan sikit.

22 Jun 2011 10:13 PTG

Hmmm... ada lagi budak yg suka pakai kasut bunyi nyit nyit tuh? Heeee... sakit telinga, kan?

Terus jer lempang! hahaha

22 Jun 2011 11:20 PTG

adui... terasa macam makcik pula yang kena lempang.

23 Jun 2011 12:58 PG

takot nanti kene lempang balik pule ;p

23 Jun 2011 11:08 PG

nak lari jugak.. nak lari jugak..

jangan jadikan alasan 'alah.. budak biarkanlah'.. masalahnya tempat itu bukan tempat rekreasi.. dah tentu ada yang tak selesa.. ibu bapa kenalah faham dalam memainkan peranan bagi anak-anak itu tidak membuat bising..

23 Jun 2011 1:13 PTG

hmmm ...

payah nak komen isu anak anak lasak nie


sebab isu ni agak sensitif

Catat Ulasan