Jumaat, 17 Jun 2011

pemakanan yang "awesome".

hidup saya banyak dihabiskan depan televisyen.

kerana bermain di luar sampai penat adalah satu perbuatan gila bagi saya.

dan mungkin kerana itu,

saya sekarang adalah seorang obes yang comel dan mengghairahkan.

dan sekarang mari kita lupakan tentang keobesan tersebut.
.
.
.
(sambung cerita)

tiap kali berkhalwat dengan televisyen.

yang menjadi kegemaran saya adalah rancangan memasak.

ada satu kali itu resepinya adalah shushi.

saya  berpesan kepada diri sendiri,

nanti bila sudah ada wang yang cukup,

maka saya harus keluar mencari,membeli dan mencuba sajian negara ultraman itu.

sampai seru,

akhirnya saya berjaya beli sekotak shushi.

seketul masuk mulut.

kemudian saya muntahkan.

lalu saya dan lidah mencapai kata sepakat.

shushi adalah makanan yang tidak cocok dengan kami yang tinggi taraf ini.

yucks!

rupanya shushi tidak sedap macam yang saya sangka.

(sekurang-kurangnya untuk saya dan lidah)

kerugian pada masa itu dianggarkan RM15.

haih~



baiklah,

macarons cikmin adalah sedap seperti yang dihebahkan.

cuma untuk menikmatinya,

kehadiran air minuman disisi adalah mandatori.

rasanya amat manis tahu!

dan kepada CIK "K",

terima kasih banyak-banyak-banyak-banyak diatas pemberian kamu.

akhirnya cita-cita saya untuk menikmati manisan dari perancis itu tercapai.

sekarang saya rasa sungguh internasional.

140 comments

17 Jun 2011 7:33 PG

Makcik tidak pernah cuba untuk makan sushi kerana tahu ianya tidak sesuai untuk tekak Melayu makcik!

Macaron pun makcik belum pernah cuba. Kamu tak mahu belanja makcik? :)

17 Jun 2011 7:46 PG

saya suka makan cili api bila marah.

17 Jun 2011 7:50 PG

erk,3bijik skali masuk.mmg sgt manis kalau begitu,hehe..

sushi ada yg sedap ada yg tak,tp byk yg tak kena dgn tekak belacan saya huhu

17 Jun 2011 8:03 PG

Anak kakak suka sushi tapi lidah kakak sama dgn bujal...

Tapi macaron pun tidak sesuai dgn lidah kakak. So sweeeetttt......

17 Jun 2011 8:06 PG

ohhhh. saya sangat suka sushi. sejak zaman maero attack lagi.

17 Jun 2011 8:15 PG

Sha pn x suke sushi.....macaroons tu pn x penah try lagi....ntah bile nk try....tp x suke benda yg manis² sgt ni...

17 Jun 2011 8:18 PG

klu nk makan sushi, jgn mkn wasabi
n amik je udang or ketam or telur ikan or telur
senang sikit nk mkn
lolz
n macaron mmg sgt sedap!!!
tihihi
X)

17 Jun 2011 8:20 PG

kamu couch potato...!

(baju kuning tu dah OK! Sesuai dengan mood 'demo' sekarang!)

17 Jun 2011 8:22 PG

- haha...anak2 pon muntah 1st time mkn shushi...

- amboi...sampai 3 skali masuk...sesatu le...

17 Jun 2011 8:29 PG

ni dah kategori tamak... @ kamo berebut dengan ainul kah?

17 Jun 2011 8:30 PG

gua pun gemar menonton show masak-masak...masak-masak org luar punya masakan...gua pun heran dgn tabiat ini..

gambar itu, gua malas mau komen.mcm ringan pulak kaki ni.

17 Jun 2011 8:47 PG

makanlah kimbap!sedap tau.saya juga x makan sushi, tapi kimbap ni saya boleh makan. gambar ada dlm entry saya..hihi :) :)

17 Jun 2011 9:03 PG

alahhh... baru nak ajak uols makan kat coco-tei... hehehehe

kalo baru nak mula makan makanan jepun.. jgn terus makan sushi beb... try dulu yg jenis tempura....

makan sushi - kena cicah ngan soy souce dan jugak wasabi - baru lah rasa sedap...

hang makan sekali 3 kah?
patut lah manis kedaung!
hahahahah

17 Jun 2011 9:04 PG

jgn makan banyak benda manis bujal..kencing manis nnt

17 Jun 2011 9:11 PG

Ceh..Bujal setaraf ngan ank sedara Ate. Apa sahaja mknan yg tak cocok dg lidah dia terus di muntahkan. Membazir tau. Len kali tutup idung, telan jer, pas tu bilas ngan air banyak2. Tak de lah mengalami kerugian..RM15 buannyakk tu.

17 Jun 2011 9:15 PG

kalau mau cuba shushi,cuba yg moden dulu...egg mayo, crab mayo, tuna mayo..
yg tu semua dh masak..
dh advance br le try tuna..
paling best, telur ikan..

17 Jun 2011 9:20 PG

macaron mmg sedap... tapi manis sangat... emmm... saya suka saat si macaron itu cair dimulut... oh sedap nye... ;p

17 Jun 2011 9:22 PG

sushi tu sdplah! rugi tau! hehehehe...tak nah rs lagi macaroon colorful mcm tu.

17 Jun 2011 9:25 PG

Saya suka makan sushi! Boleh buat sendiri.

Keh3. Komen PK lawak.

17 Jun 2011 9:28 PG

tak pernah makan makarun tu.

17 Jun 2011 9:31 PG

hehehe~
kamu sgt comel buj.
lain kali jgn buang.
pos la ke rumah aku.
aku ini peminat makanan internasional.xde yg x sedap dgn tekak aku kecuali budu tempoyak dan jering ewwww~

17 Jun 2011 9:36 PG

Memiliki citarasa memakan Sushi yg sama jisim molekulnya dgn kamu...

17 Jun 2011 9:42 PG

gua kalo makanan german bleh gak masuk tekak gua ni walaupon bukan lidah internasionaleeyyy...

p/s: cuba Lu bagitau gua,'bermain' ape yg x penat? hahahha

17 Jun 2011 9:49 PG

urban tak? kalau ye nak tiru hihihi

17 Jun 2011 9:52 PG

bujal..
macaron..
dah byk kali dengar.. belum peluang cuba...
wah! bujal anak melayu pertamalah yg mencubanya... hehehehe...

17 Jun 2011 9:55 PG

aku pun tak seinternational ko tau....pergh!hebat mu...amerika mu bujal...amerika..haha

17 Jun 2011 10:04 PG

saya tetap dengan prinsip saya- makan sushi ibarat makan tisu basah (peminat² sushi & orang jepun, jangan marah, ni hanya pendapat peribadi tekak saya) hehe >:)

17 Jun 2011 10:05 PG

sushi ... yeakkkkk ..... tak terterlan...

dah internasinaleee ... CA belum lagi ....

17 Jun 2011 10:06 PG

obes dan menggairahkan?heh~

17 Jun 2011 10:11 PG

Sushi murah di Tesco aku makan..

17 Jun 2011 10:16 PG

heyy...makanlah california roll. br la best. hahaha

17 Jun 2011 10:29 PG

sushi ke hape ke...

asal benda tu boleh dimakan dan diyakini halal, semua boleh ku telan...


*aku rindu sama pertandingan makan2 fear factor.. hehehe...

17 Jun 2011 10:34 PG

hahahaaha elok bebenor la wat muke cm2....
cbe wat muke cm2 time mkn shushi...
mst sgt nice....
hakhakhak....

17 Jun 2011 10:38 PG

eh bukanke kamu dulu cite psl 'mirin'? penat2 sy percaya tau.

17 Jun 2011 10:42 PG

@kakcik

he~~insyaallah bulan 7 depan sempena besday saya ada hadiah untuk makcik~~

17 Jun 2011 10:43 PG

@Anisa Hang Tuah

ganas mu~~

17 Jun 2011 10:43 PG

@~izan~

saya sampai sudah tak pernah sentuh shushi~haha~~

17 Jun 2011 10:43 PG

@Kakzakie

macarons tu sekali sekala ble la kot~he~

17 Jun 2011 10:44 PG

@Tijah

hu~~terer ah makcik nih~~

17 Jun 2011 10:44 PG

@sha a.s

macarons sedap tahu~ada macam2 perisa~~

17 Jun 2011 10:44 PG

mengembangkan minda tak sama macam mengembangkan tubuh anda..haha

17 Jun 2011 10:45 PG

@Sayid Ann Ima

telur ikan sedap kah?

17 Jun 2011 10:45 PG

sep bujal.
saya dan sushi juga tak sehaluan.



.

17 Jun 2011 10:45 PG

@gedek!

jom bersih?he~~

17 Jun 2011 10:45 PG

@AI

saya gelojoh~haha~~

17 Jun 2011 10:46 PG

@rATu kEBaYA

ainul tengok je~haha~

17 Jun 2011 10:47 PG

@PK

aku paling tak tahan tengok resepi bakuteh~

17 Jun 2011 10:47 PG

@My Azie

kimbap tu hapa~~haha~~

17 Jun 2011 10:47 PG

@miloais

coco-tei~ape ke lucah benar namanya~~

17 Jun 2011 10:48 PG

@Cik Pah

takpe~badan saya kurang gula~haha~~

17 Jun 2011 10:48 PG

mengapakah matamu begitu buntang Dek...

17 Jun 2011 10:48 PG

@Ann Huda (Ate)

tapi tak sedap~hu~~

17 Jun 2011 10:48 PG

'kontijen pejabat daerah Klang' ??

ekau main sukan apa Dek??
ke.. ko kawad kaki ..

17 Jun 2011 10:49 PG

@CassiaSiamea

wah~~ada egg mayo eh~~

17 Jun 2011 10:49 PG

@ejaMaria

rangup diluar chewy kat dalam~yay~

17 Jun 2011 10:49 PG

@Mommy Fara

tak sedap!haha~~

17 Jun 2011 10:50 PG

@Raihana Izzati

abam makan shushi melayu je~~pulut panggang~~

17 Jun 2011 10:50 PG

@nizamsani

cubalah wahai nizam sani~

17 Jun 2011 10:50 PG

@catherine-

sampai rumah kamu da jadi hapa ntah~~

17 Jun 2011 10:51 PG

@Eye_nee

gimme five!

17 Jun 2011 10:51 PG

@JARI YANG TERBARAI

main mata tak penat kot~~

17 Jun 2011 10:52 PG

@Amiey White

sangat urban tahu! tirulah~

17 Jun 2011 10:52 PG

@Ibu n Abah

keh keh~~da banyak yang try la makcik~~

17 Jun 2011 10:53 PG

@Puan Capa

aku international capa~~amareka punya~~

17 Jun 2011 10:53 PG

@kucingorengemok

keh keh~~tisu basah aku tak pernah makan~haha~~

17 Jun 2011 10:53 PG

@Chik Att

coba lah ~haha~~

17 Jun 2011 10:54 PG

@aleen aiden

percayalah~he~~

17 Jun 2011 10:54 PG

@a.z.r.i.n.a.03.07

eh murah kah?

17 Jun 2011 10:55 PG

@hanie

california roll tu orang jepun kah yang buat~~

17 Jun 2011 10:56 PG

@James Alexander

makan ala fear factor?? hoih~

17 Jun 2011 10:56 PG

@Ieqa Rahim

tak sanggup ah~haha~~

17 Jun 2011 10:57 PG

@fISZ

ni cerita zaman jahiliah~~sebeblum saya kenal mirin~~he~~

17 Jun 2011 10:58 PG

@ghost writer

saya rasa nak bersara dari mengembangkan badan saya~~haih~

17 Jun 2011 10:58 PG

@tasekM

mari trubuhkan kelab anti sushi~

17 Jun 2011 10:59 PG

@DrSinga

anugerah ilahi la kakak~~

17 Jun 2011 11:00 PG

@DrSinga

hehe~~macam tak percaya je saya ni aktif kan?

17 Jun 2011 11:03 PG

tgh sakit gigi begini membaca entry seperti ini buat sy gelak bila tgok gmbr tu..hahaha...

sushi x sedap!..*xpenah rasa lagi*

hehehe

17 Jun 2011 11:08 PG

kekekeke... entry best derrr... sangat best... :)

17 Jun 2011 11:11 PG

hahahahaha...syabas kerana mencuba

17 Jun 2011 11:19 PG

hahahah..baru dok brangan nk mkn sushi...tpi kena bincang ngan lidah n tekak dulu la nmpak gayenye...

17 Jun 2011 11:21 PG

aku rasa bukan ko obes tapi mental problem...keh3....


tapi aku setuju dgn kau pasal sushi tu.....yuck!!!

17 Jun 2011 11:49 PG

i loikeee sushi very much!

17 Jun 2011 11:55 PG

tak try shushi cicah sambal belacan? entah2 sedap. mana tahu bujal leh telan. hehehe

macarons? tak pernah try. tekak melayu saya tak rasa nak try lagik.

17 Jun 2011 12:38 PTG

shushi...jgn pandang pada rupa!
cantik..tapi hampeh!

17 Jun 2011 12:48 PTG

ak tgk blaja nk buat macaroons . h0h0

17 Jun 2011 1:01 PTG

kenapa gambar macarons sgt cantik wahai abam bujjjj~~~???



indah khabar dari rupa.


musnahkan ultraman!

17 Jun 2011 2:00 PTG

teringin nak makan shushi.. konon nak bajet jepun la saya ni.. hehhe~~

17 Jun 2011 2:55 PTG

sy pernah mkn sushi..cuma yg murah..sy beli di jusco..bg tekak sy ok asalkan ia berasaskan telur ikan ~heee tp jgn wasabe mmg yucksss

sy teringin betul mkn macaroons itu..nk beli dgn cik min mcm mahal aje..(ada kos pos kut)

17 Jun 2011 3:15 PTG

macarons tu ape?

tak pernah makan
hanya tahu nama

17 Jun 2011 3:15 PTG

miahahahah...

kamu tunggu saja macaroon hasil air tangan pakcik! saiz XXXL..sebijik pun belum tentu muat dalam mulut kamu!

17 Jun 2011 3:23 PTG

suka tengok macarons banyak2 tpi tak suka makan sebab maniiisss!

17 Jun 2011 3:48 PTG

dulu aku ingtkan sushi berintikan kelapa parut manis.tak pun inti ayam yang dimasak.sekarang baru aku tau yang shusi adelah ikan mentah..perghh..nasib baik xsempat makan lagi.apekah aku tidak internasional?;p

17 Jun 2011 4:05 PTG

shushi nampak menarik dan terasa tertarik untuk mencuba tapi sayang lidah ai dan family lidah orang melayu yang tidak reti untuk mencuba shushi itu..

17 Jun 2011 4:59 PTG

uiiihhh.. makan macaron tu.. kite pon x pernah terai lagik..

17 Jun 2011 5:25 PTG

hahahahha kamu comel sebgitu :)

17 Jun 2011 7:01 PTG

saya dan sushi adalah kawan baik tau!

tapi saya tak boleh rapat sangat dengan macarons. dia lebih cantik dari saya. saya cemburu!

17 Jun 2011 7:44 PTG

bujal..
terkejut tengok gambar kamu yang begitu seksi itu~

17 Jun 2011 8:04 PTG

telur ikan mmg sedap
X)

17 Jun 2011 9:31 PTG

haha

aku pun tak suka shushi

tapi yg tuna tu boleh lagi layan

17 Jun 2011 11:07 PTG

same here.perot melayu sangatt.hahahaha
try mkn sushi skali then keluakan blek.sgt tak kena.

18 Jun 2011 12:42 PG

sushi ke? gua suka decorationnya aja... heeeeeeeeeeeeeeeee... nak makan tekak org melayu.. heeeeeeee

18 Jun 2011 3:09 PTG

samalah , sushi ngan cik ina tak serasi. tahu pun kau ye, memang sushi cantik pada pandangan mata .yuyi ngan Firdaus je boleh layan.

19 Jun 2011 12:10 PG

tak suka betul makan shushi ....tak tahan bau hanyir ikan mentah tu..

hehehhee muka mcm tercekek manisan...

19 Jun 2011 12:18 PG

hahaha!

try lgi sushi ;)

19 Jun 2011 8:19 PG

"bermain di luar sampai penat adalah satu perbuatan gila"


entah kenapa aku juga bersetuju.

19 Jun 2011 12:26 PTG

tahu tak..memang sagt manis...cantik saja buat apa...

20 Jun 2011 2:56 PG

apa itu macaroons.

sudah setahun saya dengar tentang macaroons.

teringin mahu lihat, hidu, jilat, kunyah dan telan.

20 Jun 2011 8:51 PG

@Khairul Antasha

kamu cubalah~lidah kamu mungkin lidah internasional~haha~~

20 Jun 2011 8:52 PG

@wa khairul onggon

keh keh~~idea tengah mari~~

20 Jun 2011 8:52 PG

@chichi

takkan ada percubaan kali kedua~haha~~

20 Jun 2011 8:52 PG

@zilazaimy

mesyuarat dulu!haha~~

20 Jun 2011 8:53 PG

@RepublicAku

aku hari2 mental RA~~haha~~

20 Jun 2011 8:53 PG

@makdara TERdiva

hebak lidah MDT~~

20 Jun 2011 8:54 PG

@NM02

he~~sambal belacan? tempoyak bleh?

20 Jun 2011 8:54 PG

@kaklong

calit sikit~haha~~

20 Jun 2011 8:54 PG

@Scya Lollita

hebat~~

20 Jun 2011 8:55 PG

@NAJ HEBAT

sebab ianya berwarna warni najjj~~~

20 Jun 2011 8:56 PG

@Bella Bell

he~~cer try cer try~~

20 Jun 2011 8:56 PG

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

sedapkah telur ikan tu?he~~

20 Jun 2011 8:56 PG

@eLL

macarons tu kuih banyak kaler~haha~~

20 Jun 2011 8:57 PG

@Daddy Ziyyad

buat saiz donat big apple~haha~~

20 Jun 2011 8:59 PG

@~mrs azmi~

amat manis~~kena makan sehari sebijik~~he~~

20 Jun 2011 9:01 PG

@ecah mashuri

yang ada inti kelapa parut tu namanya pulut panggang~haha~~

20 Jun 2011 9:03 PG

@aizamia3

ecece~~ye ke lidah melayu~haha~~

20 Jun 2011 9:04 PG

@.:nhalilah:.

cuba try yang kotak kecik dulu~he~~

20 Jun 2011 9:04 PG

@EZAN IDMA

*tersipu-sipu.

20 Jun 2011 9:05 PG

@gadisBunga

jeles la pulok~haha~~

20 Jun 2011 9:05 PG

@intan.maisarah

malu ah~haha~~

20 Jun 2011 9:06 PG

@Sayid Ann Ima

tak teruja pun~haha~~

20 Jun 2011 9:06 PG

@DuniakuAbstrak

tuna mentah? hu~~

20 Jun 2011 9:07 PG

@ara

agak2 kalau dibagi lagi nak try tak?her~~

20 Jun 2011 9:07 PG

@Cik Bidadari

hias la macamanapun~~tetap tak sedap~haha~~

20 Jun 2011 9:07 PG

@Cik Ina Do do Cheng

hoih~yuyi dengan daus hebak!

20 Jun 2011 9:08 PG

@Mamachia

tu muka memang sikit lagi nak tercekik~haha~~

20 Jun 2011 9:08 PG

@Fyqa

tidak mahu!

20 Jun 2011 9:09 PG

@HEROICzero

welcome to the fatass club~

20 Jun 2011 9:09 PG

@merahitujambu

mahu yang cantik dan sedap~ada??

20 Jun 2011 9:10 PG

@Ungu

maka kamu sepatutnya klik pada pautan laman sesawang yang saya paparkan~~

20 Jun 2011 12:26 PTG

sy pun tak suka sushi..uweekkk!!

20 Jun 2011 1:37 PTG

aiseh~
saya pun masih belum mencoba macarons~

:(

Catat Ulasan