Jumaat, 30 September 2011

pedih.

tingkap papan kayu bersegi
sampan sakat di pulau angsa
indah tampan kerana budi
tinggi bangsa kerana bahasa




dua rangkap akhir buat saya senyum.


senyum sinis.


kaum kamu dikatakan paling tinggi budi bahasa.


saya senyum sinis lagi.


saya kerja hari-hari menghadap manusia.


kebanyakannya dari kaum kamu.


mahu saya cerita lebih?


tidak payah.


nanti kamu kecil hati,


nanti kamu kata saya bohong,


nanti kamu kata saya pengkhianat bangsa.


tapi mari sini saya beritahu sekelumit kenyataan.


statistik kasar :


10 orang kaum kamu yang datang berurusan di pejabat saya.


cuma 3 yang beri salam mula bicara.


selebihnya?


1.tanpa salam bercakap tapi mata pandang lain.


2.tanpa salam tanpa cakap  cuma hulur tangan kemudian mulut muncung ke kaunter.


3.tanpa salam bercakap dalam mulut ada makanan


4.


5.


6.


7.


8.


9.


10.


cukup saya tulis 3 fakta.




hari ini hari jumaat.

masjid tempat kamu ada pisang apa?

128 comments

30 September 2011 8:47 PG

Slmt pg bujal, (wah berbahasa hehe)

bahasa jiwa bangsa tp ada jugak yg takde jiwa huhu

30 September 2011 8:47 PG

manusia... macam2 ragam.





pisang dan masjid begitu sinonim pada hari jumaat. kenapa mesti pisang??

30 September 2011 8:48 PG

dulu masjid sultan sulaiman area kolej islam ade nasik lemak bila solat jumaat

30 September 2011 8:53 PG

kaum kita..


sekarang ni nilai-nilai kesantunan dah makin berkuranglah sejajar dgn arus pemodenan..x tahu mana silapnya ya..


p/s: sy suka dgn font lama..walaupun kecil tp comel

30 September 2011 8:54 PG

suka cara bujal berpantun pagi2 jumaat ni...
adakah disebabkan mlm tadi mlm jumaat..heheheh!!

30 September 2011 8:59 PG

Indah tampan En matcham2,
melayan karenah para pelanggan,
Sulamlah bahasa dengan ungkapan,
supaya selalu mendapat kunjungan... (^_^)~~~

30 September 2011 9:04 PG

Bujal...
Manusia ni mcm2 ragam...
Nak senyum dan ucap salam pun pilih2...

30 September 2011 9:04 PG

Bujal...
Manusia ni mcm2 ragam...
Nak senyum dan ucap salam pun pilih2...

30 September 2011 9:07 PG

Tak perlu tunggu orang bagi salam dulu.

Kalau mereka tak bagi salam, anda bagi salam tak?

Bagi salam itu sunat, jawab salam tu wajib.

30 September 2011 9:10 PG

goreng pisang

30 September 2011 9:12 PG

kena sama-sama perbaiki diri...

insaf jap :(

30 September 2011 9:13 PG

@~izan~

keh keh~~selamat pagi izan~~

30 September 2011 9:13 PG

Bahasanya indah tapi orgnya yg tak nak gunakan keindahan yg diberi...

Pisang dah dibawa belayar
kalau nak juga kena bayar

30 September 2011 9:13 PG

@kakngah

sebab anggur mahal~~keh keh~

30 September 2011 9:14 PG

@ORLANDO AHMAD

sekarang da takde bang~~pisang pun jarang~

30 September 2011 9:14 PG

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

da tukar balik da~ he~~

30 September 2011 9:15 PG

@kaklong

keh keh~~pantun bukan saya punya~~

30 September 2011 9:15 PG

@ikatankasihku

saya layan baik punya~~keh keh~~

30 September 2011 9:16 PG

@Ibu n Abah

uih~~ada jugak orang camtu~~

30 September 2011 9:21 PG

hurmm...tak tahulah pisang apa bujal....tak ke masjid...hehe

* suka bagi salam kalau nak berurusan di kaunter, tahu kenapa?








sy harapkan layanan yg menyenangkan hati! hehehee

30 September 2011 9:22 PG

@Dr. Ben

point saya bukan salam sebenarnya bang.point saya sebenarnya tentang adab mula bicara.macam abang tengah syok2 duduk tetiba datang orang ntah dari mana cakap dengan abang " tandas mana??" tak nampak kalut ke? he~~

*kalau diorang tak bagi salam dulu memang saya tak bagi salam kemudian.takut diorang terasa hati .seolah2 macam saya sindir plak.saya terus menurut arahan.keh keh~

30 September 2011 9:23 PG

@kucingorengemok

bihun sup ada?

30 September 2011 9:23 PG

kaum kamu kan org ye hebat...

30 September 2011 9:24 PG

@mamaNoriz

sama2 la kita~termasuk saya~~keh keh~

30 September 2011 9:25 PG

hehe.. ada juga yg kat kaunter tu mcm layan tak layan je kat org datang bertanya..terutamanya kaum perempuan lah...

30 September 2011 9:25 PG

@Kakzakie

at least biarlah ada sikit pembuka ayat macam "excuse me" atau "saya nak bertanya.."

30 September 2011 9:25 PG

@Aku Ibu Muda

orang macamtu memang selalu akan dapat layanan tip top~he~~

30 September 2011 9:27 PG

@Kazaztan Team

keh keh~~hebat~~

30 September 2011 9:27 PG

@Khairul Antasha

tu orang kaunter yang tak pergi kursus khidmat pelanggan~keh keh~~

30 September 2011 9:28 PG

best!

30 September 2011 9:30 PG

Itu work hazard kamu...kena melayan melayu poyo yang kononnya berbudi bahasa..cittt porah..Kamu pakai saja topeng Darth Vader, maka kamu boleh maki sepuasnya mereka yg poyo semasa bertemu kamu di kaunter..hahaha

30 September 2011 9:30 PG

@catherine-

hai cath~~~

30 September 2011 9:31 PG

@Daddy Ziyyad

yang peliknya bila datang sebab nak ambik duit ke hapa cantek plak~keh keh~

30 September 2011 9:33 PG

mulut ada emas.. nanti terlebih cakap habis keluar isinya... hehehe

30 September 2011 9:33 PG

Bujal, samalah kita. Duduk di kaunter lihat gelagat orang ramai. Tapi saya tak pasti kaum kamu tu kaum apa sebab di sini saya tujukan kaum majoriti (di opis). Kenapa ya?

Garu kepala.

30 September 2011 9:35 PG

setuju.

tak perlu kata apa-apa lagi.


owh.

Salam perkenalan.

insyaAllah, tiada muncung dari saya, pandang mata ke mata insyaAllah.

ihiks.

30 September 2011 9:39 PG

@rATu kEBaYA

ceh~~air liur ada la~~keh keh~~

30 September 2011 9:40 PG

biasa la tu bujal

kalu nak ikut tempat saya ni, hari ada je yg tak kena

salah satu yg paling tak boleh blah, sikap yg teramat sombong

udah la sombong.. bodoh plak tu

30 September 2011 9:41 PG

@Mommy Fara

kaum majoriti jugak.

*join garu kepala~keh keh~

30 September 2011 9:42 PG

@Wanita Mutalib

salam perkenalan dari saya juga~~

he~~camtu yang disukai ramai~~

30 September 2011 9:43 PG

@NM02

amboi~~kemain marah~~keh keh~~

30 September 2011 9:43 PG

insyaAllah, kalau saya ke tempat kamu, saya akan bagi salam. assalamualaikum. :)

30 September 2011 9:47 PG

assalamualaikum Dek..

30 September 2011 9:51 PG

:) camtulah kan?? dah kurang sikit budaya bangsa tu....

cakap main lepas je...Ingat korang je reti marah?? orang lain xreti ke??

30 September 2011 9:51 PG

As-Salam Bujal..
Pernah kamu terfikir...dari segala segi baik segitiga...segiempat tepat....segiempat sama...SESETENGAH Bangsa Kamu itu Kini tidak pernah tahu bahawa BAHASA itu Melambangkan BANGSA...

30 September 2011 9:53 PG

saling dan sama menghormati.

indah budi dan bahasa.

segalanya jauh dari masalah

30 September 2011 9:54 PG

mungkin ada pisang emas dibawa belayar ;-)

oh yea bujal, sila email address umah mahu post FM kamu,

email di masz_overmars11@yahoo.co.uk

30 September 2011 9:59 PG

Assalamu'alaikum anakku...

(cepat kamu jawab komen hari ini)

Terima kasih atas kirimanmu. Mak amat berbesar hati menerimanya. Apa khabar Ainul dan bakal adiknya? Semoga mama mereka juga dalam keadaaan sihat sejahtera.

Hehehe... adakah mak cukup berbudi bahasa?

30 September 2011 10:05 PG

@gadisBunga

waalaikumsalam kak~~he~~

30 September 2011 10:05 PG

@DrSinga

waalaikumsalam kakak~~keh keh~

30 September 2011 10:06 PG

@azam

keh keh~~tapi biasanya saya marah dalam hati je~~

30 September 2011 10:07 PG

@Eye_nee

saya suka segi pentagon! keh keh~

30 September 2011 10:07 PG

@Anisa Hang Tuah

indah bahasa kamu~he~~

30 September 2011 10:08 PG

@MasZuber

oh~~terima kasih mas~~

30 September 2011 10:11 PG

@kakcik

waalaikumsalam mak~~ainul dengan adik dalam perut baik2 saja~~

*saje balas awal mak~~kalau dibiarkan nanti tak terbalas.he~~

30 September 2011 10:12 PG

perit juga menelan fakta...

30 September 2011 10:16 PG

pantun itu hanya tinggal pantun

makanya bujal kena buat pantun baru yg boleh buat kaum itu insaf...:P

30 September 2011 10:24 PG

assalamualaikum, bagi salam ni.. senyum tak perlu kata apa apa... senyum :)

kenapa pisang selalu ada kat masjid?

30 September 2011 10:26 PG

sebahagian juga memulakan bicara sambil jari jemari x henti2 ber"sms"

30 September 2011 10:41 PG

Salam pagi Jumaat bujal,

adakalanya kita sendiri lupa nak memulakan sesuatu perkara itu dengan salam...

mungkin boleh cipta pantun baru yang lebih sesuai dengan orang kita di zaman ini, yang lebih mengejar masa, segala benda nak cepat, bahasa pun di permudahkan, mengeja pun dah tak betul, semua nak ringkas...

30 September 2011 10:42 PG

ntah la beb.
aku tak masjid hari jumaat.

:)



.

30 September 2011 10:52 PG

thanks bujal
satu ingatan yg baik

will try to improve :D

30 September 2011 10:54 PG

sy suka g kaunter tabung haji..x sempat kita nak bg salam..diorg dulu bg salam...

30 September 2011 11:05 PG

*senyum

30 September 2011 11:06 PG

masuk tempat kamu boleh sambil makan kah?

30 September 2011 11:34 PG

kaum kamu itu sememangnya semakin hari semakin terkikis sifat2 yang mulia dan semakin mengikut kaum yang di perkatakan mommyfara....

30 September 2011 12:16 PTG

itulah namanya kerenah manusia bujal...ermmm..pisang dah naik harga..dh tk dpt percuma dah..

30 September 2011 12:16 PTG

salam, encik bujal. itu kaum saya yang sedang encik cakapkan. dan saya sangat sedih.

*hingus berjejeran, lalu dilap dengan kolar baju dengan bising sekali*

30 September 2011 12:22 PTG

ada bangsa tak payah cakap guna bahasa. cuma goyang tangan geleng2 kepala. Pun kita paham juga hahahaha..

30 September 2011 12:22 PTG

dunia....

30 September 2011 12:22 PTG

sama la kita bujal
keje front line, camtu ler
kadang rasa nak maki balik jer

30 September 2011 12:55 PTG

yg plg geram tu...dahla tak bg salam kan pastu bercakap tak tgk pun muka kite...walaweiii...mmg penyapu org cmni..

30 September 2011 1:44 PTG

entah. kadang kadang gua makan je pisang yg ayah bawak kat mesjid tu

30 September 2011 2:00 PTG

kesian kaum kita kan, benda basic mcm ni pun tak reti..



pisang berangan sedapss!

30 September 2011 2:51 PTG

assalammualaikum pakcik....
cume nak bagitau..
kat tesco...
pisang emas berharga rm 3.90 sekilo
keh...keh...keh......

30 September 2011 3:49 PTG

eh... saya bagi salam tau tiap kali bagi duit tol...

kekadang dah bagi salam baru nampak - eh bukan budak melayu... lantak la... ;p

30 September 2011 3:55 PTG

pisang montel...

(bercakap dalam mulut ada pisang)

30 September 2011 4:09 PTG

assalamualaikum bujal..

itu biasa...

ada org nk hulur duit lg huhuhuhhu...

klu aku nak citer, boleh buat novel kan huhuhuh

30 September 2011 4:24 PTG

memang teruk betul kaum yang bernama kamu ni..nice bro

30 September 2011 4:24 PTG

memang teruk betul kaum yang bernama kamu ni..nice bro

30 September 2011 5:00 PTG

budi bahasa budaya kita..

berbudi la sgt.. hahaha!!~

30 September 2011 6:22 PTG

saya jua kadang2 prejudice
terhadap bangsa sendiri
ho-hum
>.<

30 September 2011 7:19 PTG

assalamualaikumm bujalll.

30 September 2011 9:34 PTG

entri ini hakikat

betul dan patut!

30 September 2011 11:13 PTG

org berbudi kita berbahasa gitu kan hehe..

1 Oktober 2011 12:43 PG

Berat mulut!

1 Oktober 2011 1:58 PG

assalamualaikum bujal.. ;)

1 Oktober 2011 2:35 PG

layankan saja

1 Oktober 2011 5:41 PTG

cakap je...dah standby nak kecil hati ni

1 Oktober 2011 9:36 PTG

itu normal sekarang.. dia rasa dia bagus sangat.. macam kita ni 'kuli' sangat..

pisang..? oh.. teringat mengandung sulung.. nakkan pisang solat jumaat dari masjid.. takmo pisang yang dibeli dari kedai.. huhuhu..

2 Oktober 2011 2:06 PG

pisang raja bujal! hah!

2 Oktober 2011 2:42 PTG

smalam saya singgah d petronas,akak kaunter tu manis betul budi pekert die.

muka masam,

sambil membebel tentang customer,

sambil tekan2 komputer dgn sekuat tenaga


pandang yg membayar pon tidak.


manis sangat.. =_='

2 Oktober 2011 5:46 PTG

oh begitu.
sabarlah.

masjid sini ada pisang emas dibawa belayar, bujal. oh lupa. saya tak pergi solat jumaat.

3 Oktober 2011 8:27 PG

@Maya Mayana

saya malas.keh keh~~

3 Oktober 2011 8:27 PG

@Yanie

waalaikumsalam~~

sebab pisang kenyang kot?

3 Oktober 2011 8:28 PG

@AYuNG

saya sabar sahaja~~

3 Oktober 2011 8:29 PG

@~ yus ~

benda macamni sapatutnya sendiri sedar~tak payah orang ingatkan~haih~

3 Oktober 2011 8:29 PG

@tasekM

tanya la laki kamu~keh keh~

3 Oktober 2011 8:30 PG

@miloais

peringatan untuk saya juga~he~~

3 Oktober 2011 8:31 PG

@aanie

harap semua tabung haji camtu~he~~

3 Oktober 2011 8:41 PG

@Kepala Manchiss

*senyum jugak~

3 Oktober 2011 8:42 PG

@tupaimerah

makan chewing gum ble~~he~~

3 Oktober 2011 8:43 PG

@Bigdaddyz

keh keh~~so true~~

3 Oktober 2011 8:43 PG

@amirah

eh pisang mahal eh sekarang?

3 Oktober 2011 8:44 PG

@petihartakarut

*menghulur tisu.

3 Oktober 2011 8:44 PG

@ibundo

keh keh~~bangsa apa tu?

3 Oktober 2011 8:45 PG

@Fyqa

bumi~~

3 Oktober 2011 8:45 PG

@h4ni3

keh keh~~sabar~~

3 Oktober 2011 8:46 PG

@ratusiput

padahal kita da pakai hensem2 kan? he~~

3 Oktober 2011 8:46 PG

@Wadi AR

keh keh~~pisang mahal tak?

3 Oktober 2011 8:47 PG

@DeLancrettLurpak

pisang sekarang banyak yang masak peram dengan kabaid~~tak syok!

3 Oktober 2011 8:48 PG

@gedek!

pisang montel sekali sumbat ble masuk 3 4 bijik~keh keh~~

3 Oktober 2011 8:48 PG

@sahromnasrudin

keh keh~~dia punya tebal sudah serupa novel~~

3 Oktober 2011 8:49 PG

@b.r.u.t.a.l.s.o.l.o

apa suwey la bangsa tu~keh keh~

3 Oktober 2011 8:49 PG

@Bella Bell

budi ada~~tapi nak guna tak berapa nak pandai~he~~

3 Oktober 2011 8:50 PG

@Sayid Ann Ima

sikit takpe~jangan banyak~~

3 Oktober 2011 8:50 PG

@makcikkantin

waalaikumsalam makcik~he~~

3 Oktober 2011 8:51 PG

@Lady of Leisure

orang memberi kita merasa~he~~

3 Oktober 2011 8:51 PG

@azieazah

ringan tulang! keh keh~

3 Oktober 2011 8:51 PG

@Fatin Mraz

waalaikumsalam fatin~he~~

3 Oktober 2011 8:52 PG

@ghost writer

LAYAN SAMBIL DAHI BERKERUT~HE~~

3 Oktober 2011 8:52 PG

@DuniakuAbstrak

tak mau~keh keh~~

3 Oktober 2011 8:53 PG

@aizamia3

kira ok la~~dari ngidam nakmpisang yang dalam tokong~keh keh~~

3 Oktober 2011 8:53 PG

@al-jambz

pisang tanduk la~~baru hardcore~keh keh~~

3 Oktober 2011 8:53 PG

@aleen aiden

lontar je duit~~keh keh~~

3 Oktober 2011 8:54 PG

@Ungu

dem.aku baru tau kamu perempuan!

4 Oktober 2011 2:17 PTG

saya kadang-kadang terkasar juga

Catat Ulasan