Selasa, 16 Ogos 2011

tauhu tahu?

dalam dunia masak-masak,

kita sering ada dengar istilah air tangan.

air tangan ini adalah sesuatu yang unik dan listrik.

jika diberikan ramuan dalam kuantiti yang sama kepada 5 tukang masak hebat yang berlainan arus,

juadah yang terhasil biasanya mempunyai rasa yang berbeza.

ada yang sedap,

ada yang sedap betul.

dan ada yang sedap amat.

saya rumuskan :

"air tangan itu maksudnya kaedah dan cara kerja unik  dalam hal masak-masak ."
.
.
.
.
.
.
.
.
.
dan semalam saya ke pasar ramadhan.

kakak yang jual tauhu bakar kaut timun yang baru disagat guna tangan tanpa sarung.

saya tegur perbuatan itu adalah amat tidak suci.

sementelah tangan yang sama digunakan untuk menyentuh barang-barang lain.

kakak jawab :

"air tangan akak ni la yang membuatkan rasa tauhu bakar ni holiau!!"

saya berang dengan penjelasan kakak tauhu,

terus saya makan sate yang baru saya beli,(ada 10 cucuk.5 daging,5 ayam)

lidinya saya guna untuk menikam kakak tauhu.

langsung saya tiada sesal.

Photobucket


melainkan kamu mempunyai kebersihan tahap tinggi,

kamu gaul guna kaki pun saya tidak kisah.

cuma jangan haraplah saya hendak makan.

keh keh~

150 comments

16 Ogos 2011 8:47 PG

fuiyoooo..ganas mu..

16 Ogos 2011 8:53 PG

Eh! kamu puasa ke tidak? ;-)

16 Ogos 2011 8:53 PG

gaul pakai kaki kamu tak kesah?








hebak mu!

16 Ogos 2011 8:54 PG

kamu tidak puasa semalam ye.

16 Ogos 2011 8:54 PG

tikam tang mata dia la
baru best..
haha

16 Ogos 2011 9:00 PG

sian akak tu...

tapi bukan ke rata-rata peniaga PaRam mcm tu ?

16 Ogos 2011 9:02 PG

Er... Mak masak? Orang rumah masak?

16 Ogos 2011 9:05 PG

ele, nak berbuka awal kan..? kan..? kan..?

16 Ogos 2011 9:06 PG

kena pentingkan kebersihan.. kalau dia yakin bersih tapi kenalah fikirkan sensitiviti orang keliling.. jangan ambil mudah.. kalau kat rumah itu lain cerita..

16 Ogos 2011 9:10 PG

hehe..kakak tauhu

situasi kakak ni mmg btl2 nak gitau,'ni la baru btl2 air tangan'

kehkehkeh

16 Ogos 2011 9:18 PG

memang kakak tauhu tu patut kena cucuk dengan lidi...
makcik sokong....!!!

16 Ogos 2011 9:18 PG

kalau gaul pakai tangan makcik masih ok lagi..

tapi bila bujal kata tak kesah gaul pakai kaki.. makcik terus terkedu.

16 Ogos 2011 9:28 PG

@AYuNG

ganas mbohong je ah~keh keh~~

16 Ogos 2011 9:29 PG

kamu cucuk guna satu lidi atau sepuluh lidi ??

16 Ogos 2011 9:29 PG

@kakcik

puasa la mak~he~~

16 Ogos 2011 9:31 PG

@NM02

memang tak kesah~~tapi saya taknak makan la~keh keh~~

16 Ogos 2011 9:31 PG

@eLL

saya berbuka waktu sabah~keh keh~~

16 Ogos 2011 9:32 PG

@alien

aku tikam2 manje je~~keh keh~~

16 Ogos 2011 9:32 PG

@ejaMaria

tapi kena la pastikan tangan betul bersih~haih~~

16 Ogos 2011 9:33 PG

@Mat

mak masak,orang rumah pun masak~keh keh~~

16 Ogos 2011 9:33 PG

@amirah

keh keh~~sikit la~

16 Ogos 2011 9:33 PG

ishhhhhhhhh tak posa...

16 Ogos 2011 9:34 PG

@aizamia3

ada barang kita ble kaut dengan tangan ada yang tak ble~~haih~~benda camtu pun nak kena ajar~~

16 Ogos 2011 9:35 PG

@Khairul Antasha

saya ingat kat rumah dia ceduk kuah kari pun guna tangan~keh keh~~

16 Ogos 2011 9:36 PG

dia ada garu2 tak pakai tangan yang sama?

kalo ade..eeeee memang x seswai!

16 Ogos 2011 9:36 PG

@Ibu n Abah

seb baik saya tak gun apisau~keh keh~~

16 Ogos 2011 9:37 PG

@rATu kEBaYA

saya memang tak kisah~~tapi saya taknak makan la~keh keh~~

16 Ogos 2011 9:37 PG

@DrSinga

sepuluh la kakak~~baru ble cedera parah~keh keh~

16 Ogos 2011 9:42 PG

Fantasi time berpuasa memang hebat.

16 Ogos 2011 9:42 PG

kepantangan sy bile bab2 tu x jaga...

16 Ogos 2011 9:47 PG

hehe :)

16 Ogos 2011 9:47 PG

- bujal tikam kakak tauhu dekat bahagian mane? hehe

16 Ogos 2011 9:50 PG

@Remy

lebihkan perencah.baru sedap~keh keh~~

16 Ogos 2011 9:50 PG

@sha a.s

takde sapa yang suka~he~~

16 Ogos 2011 9:50 PG

@tupaimerah

ala gelak je ke~~

16 Ogos 2011 9:51 PG

@AI

rahsia! keh keh~~

16 Ogos 2011 9:52 PG

Hape? Pakai kaki? Sesuci mana pun, kalau ada yg guna kaki....mmg kukakikan lehernya nanti!

16 Ogos 2011 9:57 PG

itu belum lagi kes akak yang kuku nya ada 'cagu' ke, kurap air ke, haha...

16 Ogos 2011 10:00 PG

susah la nak gaul pakai kaki!

16 Ogos 2011 10:00 PG

@Mommy Fara

keh keh~~tapi ada ke orang masak gaul guna kaki?

16 Ogos 2011 10:01 PG

@~najwa~

hamaigad~~choi!

16 Ogos 2011 10:01 PG

kalau ada yg keracunan sbb mkn tauhu dia..baru kakak tauhu tu TAHU!!

16 Ogos 2011 10:01 PG

@SyidaGorjes

kalau berusaha akan jadi mudah! keh keh~~

16 Ogos 2011 10:02 PG

@Dee

tahu tak tauhu la kakak~~keh keh~~

16 Ogos 2011 10:11 PG

air tangan.. air yang tumpah dalam makanan lepas basuh tangan.. eyh ya kah??

ps- makan sate di bazar ramadhan adalah haram esp di bulan ramadhan.. hahaha

16 Ogos 2011 10:12 PG

@@Fr!^n@

halal kalau dimakan pada waktu ebrbuka~keh keh~~

16 Ogos 2011 10:25 PG

tauhu sumbat is so sedap

16 Ogos 2011 10:30 PG

woi!! ko tak puasa ke?

16 Ogos 2011 10:31 PG

@Anisa Hang Tuah

saya suka tauhu telur~aum!

16 Ogos 2011 10:32 PG

@wahida

keh keh~~yang sebenarnya saya tegur dengan berhemah~sampai situ sahaja~~

16 Ogos 2011 10:36 PG

bujal beli gak ke tauhu tu...eeee

16 Ogos 2011 10:46 PG

uishh,kedai mamak punya air tgn lagi kaw! hihi

16 Ogos 2011 10:49 PG

Kuku tangan Kakak tu Panjang tak..???
kalau panjang memang betul2 ho..ho.hoiii..........

16 Ogos 2011 10:54 PG

ganas deh..hehe..pastu beli ke tak?? naseb baik makcik tu tak tempeleng kamu kan...hehe

16 Ogos 2011 10:58 PG

ganah mu buja..hehehe

16 Ogos 2011 10:59 PG

kamu buka puasa awal la smlm~

16 Ogos 2011 11:00 PG

hahaha bujal kemainn~

x posa!

16 Ogos 2011 11:13 PG

@kaklong

tak la~~saya beli otak2 je~he~~

16 Ogos 2011 11:14 PG

@~izan~

keh keh~~mamak punya memang power! kehn keh~~

16 Ogos 2011 11:14 PG

@ADAN LINA

tak sempat nak check~keh keh~

16 Ogos 2011 11:14 PG

@Ayuraza

tak beli~~sebab saya tak minat tauhu bakar~keh keh~

16 Ogos 2011 11:14 PG

kuku dia potong tak tu?

hahaha

16 Ogos 2011 11:15 PG

@ikatankasihku

kadang2 je~keh keh~~

16 Ogos 2011 11:15 PG

agak jijik...hahhaha

16 Ogos 2011 11:15 PG

@CassiaSiamea

ikut waktu sarawak~keh keh~~

16 Ogos 2011 11:16 PG

@catherine-

keh keh~~pose la~~

16 Ogos 2011 11:17 PG

@Robot | Sakti

potong kot~he~~

16 Ogos 2011 11:18 PG

@jedi

takde la jijik mana~~cuma tidak hygenig gitu~keh kleh~~

16 Ogos 2011 11:26 PG

tak baik tikam macam tu...

bertikam lidah cukop lah...

16 Ogos 2011 11:27 PG

suruh lah geng penguatkuasa kau kat MPK tu serbu akak pengotor tu! haha

16 Ogos 2011 11:39 PG

adoiyaiii...mmg kembang tekak nak makan..

16 Ogos 2011 11:47 PG

kalo air peluh menitik....kamu x kisah kah....hahahahahaha....
masin2 tu sedap....huhuhuhuu....

16 Ogos 2011 11:49 PG

naseb baik dia tak guna taik idung buat ganti garam
ehehehe
yucksss

16 Ogos 2011 11:51 PG

mohon simpan lidinya untuk di frame.

16 Ogos 2011 12:01 PTG

pengotoq itu kakak tauhu, tahu?

16 Ogos 2011 12:02 PTG

kaki tula ade aura bro. kehkehkeh

16 Ogos 2011 12:30 PTG

mohon hantar cerita ini ke kontrol histeria.

16 Ogos 2011 12:31 PTG

kaki cekam...

jangan panas baran cucuk2 wahai bujal xxx...

makanan yg sedap ialah makanan yang berkat...

16 Ogos 2011 12:38 PTG

baekkk punya jawaban dia kasi...

hahhaa, siott je kan...iskhhhh

16 Ogos 2011 1:26 PTG

bujal..kamu mkn tempe tak?

16 Ogos 2011 1:30 PTG

aku kurang gemar tauhu bakar. kerana kebanyakan yg menjualnya suka membakar tauhu tersebut dari memasaknya....

kamu guna lidi itu dan mencucuk kakak tersebut ? kamu cucuk bahagian mana tu ? hahaha....

16 Ogos 2011 1:34 PTG

hati-hati nak cucuk tu...takut tercucuk kat lain...hehe..

16 Ogos 2011 2:28 PTG

cam tips nak tmbah sedap lagi je tuhh

hiikkk

16 Ogos 2011 2:45 PTG

@gedek!

bertikam lidah boleh membawa ghairah pakcik~~bahaya!

16 Ogos 2011 2:46 PTG

@Daddy Ziyyad

keh keh~~yang sebenarnya saya cakap :

akak nanti bila mpk datang jangan lupa pakai sarung tangan tau~~

akak tu senyum je~he~~

16 Ogos 2011 2:46 PTG

@Shiela Latif

saya lalu lagi~haha~~

16 Ogos 2011 2:47 PTG

@Hantu Kak Limah

tu garam semulajadi~~keh keh~~

16 Ogos 2011 2:47 PTG

@h4ni3

hoih! ada yang buat begitu kah??

16 Ogos 2011 2:47 PTG

@lavender harum wangi

saya ijinkan~~sila~~sila~~

16 Ogos 2011 2:49 PTG

@hanaahmad

he~~kotor la jugak~keh keh~~

16 Ogos 2011 2:49 PTG

@Wadi AR

sebab tu sup kaki ayam sedap~keh keh~~

16 Ogos 2011 2:49 PTG

@PK

jangan abang,pertumpahan darahnya kurang~~

16 Ogos 2011 2:50 PTG

@ORLANDO AHMAD

tapi saya suka cucuk~~keh keh~

16 Ogos 2011 2:50 PTG

@mamaNoriz

dia melawak je~he~~

16 Ogos 2011 2:50 PTG

@fISZ

feberet tu~~nak blanja kah?

16 Ogos 2011 2:51 PTG

@James Alexander

cucuk mana itu soal peribadi~keh keh~~

16 Ogos 2011 2:51 PTG

@lieynanilaz

sopan santun saya mencucuknya~keh keh~~

16 Ogos 2011 2:52 PTG

@Fyqa

tangan dia spesel kot? keh keh~~

16 Ogos 2011 3:12 PTG

berani tahap gaban huhuhhh

16 Ogos 2011 3:12 PTG

kaki ayam awak makan tak?

16 Ogos 2011 3:31 PTG

terus makan sate yg baru di beli? puasa ke tidak waktu tu...huhu

kesian akak tu, kena tikam dek en bujal...

16 Ogos 2011 3:36 PTG

tikaman yg pertama dimana posisinya BUJAL...kamu mmg hebat dlam acara tikam menikam ni ker...

16 Ogos 2011 3:41 PTG

@sahromnasrudin

keh keh~~

16 Ogos 2011 3:41 PTG

@gadisBunga

tak pandai~~hu~~

16 Ogos 2011 3:42 PTG

@~ yus ~

keh keh~~saya melawak je~~

16 Ogos 2011 3:42 PTG

@Eye_nee

kat perut~~tak peasal dapat pusat lebih~keh keh~~

16 Ogos 2011 4:36 PTG

err tak sakit ke cucuk kakak tu dengan lidi..

eh tak pose ke makan saty..

16 Ogos 2011 6:02 PTG

hahahahha gelinya!

16 Ogos 2011 8:39 PTG

bukan cik ina nak cakap cik ina ni pemberseh , tapi kalau dah menguli tepung jangan harap cik ina basuh budak buang air besar. sebelum pegang tepung cik ina pasti beberapa kali cuci tangan.banyak pantanglah, sendiri rasa geli cam mana lagi orang yang makan ye tak?

16 Ogos 2011 9:12 PTG

ayat baru jumpa hari ini

"listrik"

16 Ogos 2011 11:30 PTG

Ada juga benda yang memang kena guna tangan. Uli tepung donat memang kena guna tangan.

Lidi sate tak cukup ganaz beb! Nak pinjam pedang samurai makcik tak?

Ramadhan: Nuzul Quran “bacalah...”

17 Ogos 2011 1:01 PG

keh3..kau lucu bangat!

17 Ogos 2011 7:14 PG

bujal..
sekali kak singgah sini, layan ganas kamu..
aduh!!!!!
ku lari semulalah..

17 Ogos 2011 8:02 PG

kalau berniaga lebih baik pakai sarung tgn..kita bkn nk mkn air tangan dia..kita nk mkn makanan dia kan..lainlah air tangan mak atau isteri atau org terdekat kita

17 Ogos 2011 8:25 PG

KAH.KAH.KAH.air tangan ibu sy sedap..kalau terjumpa rambut dalam lauk pon sy x kisah sbb itu pasti rambut ibu..ahahaha=p

17 Ogos 2011 9:29 PG

beli makanan kedai pun boleh kasi rasa air tangan sendiri tau, basahkan sikit tangan, renjis²kan... sorted

17 Ogos 2011 10:20 PG

kalau pakai kaki saya memang tak mahu :( akan kujerut lehernya nanti...

17 Ogos 2011 12:12 PTG

ye..air tangan yg buat sesuatu masakan tu amat sedap dan berharga sekali..

17 Ogos 2011 1:11 PTG

Tak baik tau kamu nak cucuk-cucuk org dg lidi sate. Kan menetes darah plus peluh ketakutan akak tu kat dlm mknan tu...sape nak tanggungjawab? Tak pun dia cacat seumur hidup kena cucuk ngan ko.. sape yg nak beri anak cucu dia makan?? Tak pun dia saman ko pasal tangan dia berlubang2 kena cucuk, sanggup ko turun naik mahkamah?? Cer jawab cer jawab...Hahaha...(Ate tgh syiok nak berleter ni..)

17 Ogos 2011 1:28 PTG

ganas! haha

17 Ogos 2011 1:37 PTG

celup tangan dalam kuah, tengah panas lagi elok...dah dapat air tangan sendiri...

17 Ogos 2011 4:06 PTG

kakak tu ecdera x lepas d cocok?kah3

17 Ogos 2011 4:22 PTG

kihkihkih kakak tauhu pandai jer menjawab kan..

17 Ogos 2011 5:23 PTG

cer ko tengok hari ni pulak. mana tau dia dah sedar..

17 Ogos 2011 5:59 PTG

sabar sahaja yer jgn ikut cakap syaitan bahaya tahu...hehe

17 Ogos 2011 10:45 PTG

apa jadi dengan kakak tauhu yang awak tikam tu ?

18 Ogos 2011 2:47 PG

nasik sejuk yang digaul bersama ikan bilis atau ikan goreng menggunakan tangan amat enak... nyum3

18 Ogos 2011 8:30 PG

macha yg tebar roti canai sama jugak freehand...sedap gamaknye

18 Ogos 2011 3:24 PTG

@si para para

saya berbuka ikut waktu sabah~keh keh~~

18 Ogos 2011 3:25 PTG

@nurAMALLINA

geli sikit la~~keh keh~

18 Ogos 2011 3:26 PTG

@Cik Ina Do do Cheng

guna sabun dettol sental dulu sebelum uli~he~~

18 Ogos 2011 3:26 PTG

@intan.maisarah

da google da?

18 Ogos 2011 3:27 PTG

@azieazah

nmakcik ada kapak? meh pinjam~~

18 Ogos 2011 3:28 PTG

@RepublicAku

keh keh~~

18 Ogos 2011 3:29 PTG

@Citarasa Rinduan

jangan la lari kak ayu~~keh keh~~

18 Ogos 2011 3:30 PTG

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

air tanagn mak saya best!

18 Ogos 2011 3:30 PTG

@merahitujambu

rambut mak sendiri~~apedehal kan? keh keh~~

18 Ogos 2011 3:31 PTG

@kucingorengemok

apa barang renjis~~siram terus~keh keh~~

18 Ogos 2011 3:32 PTG

@Maya Mayana

sapa pun taknak~~keh keh~

18 Ogos 2011 3:32 PTG

@PUTUBAMBU

air tangan makcik sedap? he~~

18 Ogos 2011 3:33 PTG

@Ann Huda (Ate)

kesian sama saya~~selalu kena leter~~

18 Ogos 2011 3:33 PTG

@EZAN IDMA

pakai pistol baru ganas~~keh keh~~

18 Ogos 2011 3:34 PTG

@geraugebang

tu campur denagn air mata sekali~keh keh~~

18 Ogos 2011 3:34 PTG

@aleen aiden

berlubang sana sini~keh keh~

18 Ogos 2011 3:35 PTG

@Lady of Leisure

keh keh~~tu la jawapan logik akal dia~~

18 Ogos 2011 3:36 PTG

@a.z.r.i.n.a.03.07

belum sedar jugak~haih~~

18 Ogos 2011 3:37 PTG

@Bigdaddyz

setan kena rantai~keh keh~~

18 Ogos 2011 3:37 PTG

@al-lavendari

berlubang sana sini~keh keh~~

18 Ogos 2011 3:38 PTG

@JOHN AL BUAYAk

friskies la john~~

18 Ogos 2011 3:38 PTG

@(the naked writer)

tu lagi asyik! keh keh~~

Catat Ulasan