Selasa, 3 Mei 2011

pak matlob.

wanita sa...u...di tutut tuntut hak un..tuk.. mang..mengundi

wanita.. saudi ..tuntut.. hak.. untuk.. mengundi.

WANITA SAUDI TUNTUT HAK UNTUK MENGUNDI!

hoih!

lama amat tidak baca jawi.

sampai gagap jadinya.
.
.
.
"biar gagap bhai..jangan langsung tak boleh baca terus"

"tahukah kamu peratusan celik jawi makin susut wahai bhai?"

"dan tahukah kamu tulisan jawi itu adalah asas untuk membaca kitab suci?"

"bhai punya anak mesti bagi dia tahu tulisan jawi tahu!"

punyalah panjang akhbar jawi itu berkata-kata kepada saya.
.
.
.
kemudian saya pandang ainul.

ainul diam muka merah.

ceh~

berak rupanya.
dalam tulisan jawi apa ganti huruf "X"?




*hari ini amat sedih.kakak yang setia selama 2 tahun lebih duduk disebelah menemankan saya jaga kaunter sudah tiada.kontrak beliau dengan kerajaan sudah tamat.sedih tahu!
~kak nor jaga diri baik-baik.
~~haih~~


72 comments

3 Mei 2011 8:41 PG

Tulisan hijau atas puteh = berpinar bijik mata!

3 Mei 2011 8:42 PG

@gedek!

baru la striking~haha~~

3 Mei 2011 8:45 PG

gitu lah dia. X tu camno?

3 Mei 2011 8:46 PG

bujal..
makcik nak jadi pompuan melayu pertama komen ari ni...

3 Mei 2011 8:52 PG

cuba eja 'ainul' pulak
lepas tu eja 'lizawati'
lepas tu eja 'Akak Singa'

3 Mei 2011 9:05 PG

@NAJ HEBAT

huruf "kaf" bole ganto kot?haha~~

3 Mei 2011 9:05 PG

@Ibu n Abah

aiseh sori makcik~~yang komen kat atas makcik tu perempuan~~he~~

3 Mei 2011 9:07 PG

@DrSinga

alif ya nun wau lam = ainul.

lam ya zai alif wau alif ta ya =liza wati.

kaf alif kaf alif kaf.ca nun ta ya kaf = akak singa.

*bodek tak?

3 Mei 2011 9:11 PG

sama la kite.. gagap baca jawi.. padahal sekolah agama masa sekolah rendah dulu..
lama tinggal macam tu la..

erkk.. camne nak eje X??

3 Mei 2011 9:11 PG

Moga Ainul lebih cekap dan celik jawi....

3 Mei 2011 9:14 PG

owh. saya masih lancar bace jawi.tulis pun saya pandai. *sambil posing eksen depan pc*


hahahaha! :P

3 Mei 2011 9:25 PG

Pak Matlob adalah ayah kawan saya..

3 Mei 2011 9:30 PG

hmmm... sedang latih anak2 baca jawi juga... nnt nak exam paper pendidikan islam camne klu tak leh baca?... waaa... Mama tak leh tolong... :(

semasa kecil sy usaha belajar membaca jawi sendiri saja..baik kan sy..heheh..

3 Mei 2011 9:33 PG

bodek!! :P

kalau v sy ingat..tp x sudah lupa??

3 Mei 2011 9:34 PG

@.:nhalilah:.

tengah memikirkan la ni~haha~

3 Mei 2011 9:35 PG

@Kakzakie

nasib baik kat tempat saya banyak cikgu ble ajar jawi secara formal~he~~

3 Mei 2011 9:36 PG

@하니

ceh~ingatkan minah korea mana tadi~~haha~~

3 Mei 2011 9:36 PG

@DrSinga

budak sekarang ada yang kenal pak matlob ke?

3 Mei 2011 9:37 PG

@ejaMaria

eh kat sekolah ada jar kan?

3 Mei 2011 9:38 PG

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

sama la kita~~dulu laju gila~tapi sekarang~haha~~

3 Mei 2011 9:38 PG

pasni terai buat entry jawi

3 Mei 2011 9:38 PG

@DrSinga

kepakaran saya~haha~~

3 Mei 2011 9:38 PG

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

huruf v dalam jawi wau yang ada titik kat atas kan?he~~

3 Mei 2011 9:49 PG

meh bagi kita baca, kita terer... ehem :p

3 Mei 2011 9:51 PG

tak terfikir pulak nak translate X ke jawi... herm.. alhamdulillah masih boleh membaca dalam jawi.. buat bekal untuk anak2..

3 Mei 2011 9:53 PG

@alien

takut pembaca blog aku yang dari amerika tak tau baca plak~he~~

3 Mei 2011 9:53 PG

@kucingorengemok

blagak ah lu~~he~~~

3 Mei 2011 9:54 PG

@rATu kEBaYA

he~~kena selalu suruh anak baca jawi~takut nanti terlupa~~

3 Mei 2011 9:57 PG

so sapa pak matlob?? ~haha

X dalam jawi pun X lah..~haha

3 Mei 2011 9:59 PG

@Daddy Ziyyad

tak kenal pak matlob?

ah~~biar betul pakcik~~

3 Mei 2011 10:03 PG

ayah letak hanger kt sebelah masa ajar saya baca jawi.. haha..

3 Mei 2011 10:03 PG

@- GC -

kena sebat dengan hanger sakit woo~~~uuhhh~~~~

3 Mei 2011 10:33 PG

misteri matlob masih belum terungkai.husband kak nor ke?

3 Mei 2011 10:35 PG

@SyidaGorjes

cuba google pak matlob.he~~

3 Mei 2011 10:40 PG

bab berpisah dgn partner counter tu....sedih!

3 Mei 2011 10:49 PG

dah basuh berak ainul kee

3 Mei 2011 11:03 PG

saya fasih jawi,cikgu cakap boleh kawin dah.keh3

ainul berak bujal tolong basuh tak?

Morning :)

3 Mei 2011 11:12 PG

@Mommy Fara

amat sedih tahu~

3 Mei 2011 11:13 PG

@Chik Att

dia basuh sendiri~haha~~

3 Mei 2011 11:13 PG

@Raihana Izzati

tahi ank sendiri~~~maka takpe~~haha~~

3 Mei 2011 12:43 PTG

nasib baik sudah belajar jawi dari kecik
hohoho
>.<

3 Mei 2011 12:45 PTG

@Sayid Ann Ima

atta girl!!haha~~

3 Mei 2011 1:07 PTG

makcik masih boleh bace...tapi bab menulis dah macam tulisan purba..huhuhuhuhu...X ...itu misteri.

3 Mei 2011 1:38 PTG

tulisan jawi ditindas tulisan rumi~

tulisan melayu ditindas tulisan omputih~

perasan perasan?

3 Mei 2011 1:45 PTG

kalo kat Quran, tulisan jawi ada baris. itu yg senang sket nak baca.

p/s: saya pun gagap juga baca jawi..

3 Mei 2011 2:12 PTG

mujurlah ada umai..
walau dia baru 3 tahun lebih..
bolehlah kak ayu belajar baca jawi lagi..
syukur.. masih ada peluang, lepas nie nak baca laju...

PS: bujal... kalau X, dalam jawi kak ayu rasa.. wasalamu...

hahahahhahah LARI!!!!!!!!

3 Mei 2011 2:32 PTG

@Hantu Kak Limah

haha~~~saya kalau menulis jawi gagal sikit~he~~

3 Mei 2011 2:32 PTG

@cik ubi

lama da perasan~~

3 Mei 2011 2:33 PTG

@MasZuber

da tu kadang2 ejaan jawi takde guna huruf vokal~~susah sikit~~~haih~

3 Mei 2011 2:33 PTG

@Citarasa Rinduan

haha~~anak lebih terer dari ibu~~

3 Mei 2011 3:13 PTG

si kakak, dia suka bertanya dan mintak kita eja dalam jawi.. setakat ni masih selamat sebab masih ingat untuk mengeja dan membaca dalam jawi.. ;)

3 Mei 2011 3:22 PTG

@aizamia3

ok la tu~tapi kena sentiasa jugajk bagi anak bahan bacaan jawi~~

3 Mei 2011 3:51 PTG

X = ain ya kaf
kot lah!

3 Mei 2011 4:07 PTG

kita pandai baca jawi..
tapi tak reti tulis jawi

err..camne tu?

3 Mei 2011 4:26 PTG

kerana rotan tok guru baru boleh eja jawi.tp skrg xpasti dpt eja atau tidak.huih.

3 Mei 2011 4:27 PTG

@makdara TERdiva

betul la tu kot~nanti saya tanya pak matlob~haha~~

3 Mei 2011 4:27 PTG

@PUTUBAMBU

takpe~asal faham~haha~~

3 Mei 2011 4:28 PTG

@shizuka

cuba eja ayam~haha~

3 Mei 2011 4:46 PTG

biar gagap jangan merangkak.

adak orang tu baca jawi merangkak.

saya baca jawi duduk jer !

3 Mei 2011 4:54 PTG

@al-lavendari

asal saya nak tulis merangkak~pastu teringat kat pakcik~terus tulis gagap~sebab saya ada perasaan yang pakcik akan komen apa yang pakcik komen sekarang~haha~~

3 Mei 2011 5:00 PTG

saya pun tergagap-gagap nak baca jawi skang.. haih!

bye k.nor, meh sini k.nor citer kat saya apa bestnya Bujal jadik counter-partner k.nor, heheheh

3 Mei 2011 6:50 PTG

ha'ah kan.dulu mase skolah agama kemaen champion tules jawi.skang da lame xtengok tulisan jawi entah paham ke idak.hu3

3 Mei 2011 9:16 PTG

k.nor nanges tak masa tinggalkan bujal?
ker dia suka sampai lompat2 bintang?
hikss

4 Mei 2011 1:28 PG

biar merangkak dari tak tahu baca langsung!

headshot!(gua pon sama)

syukur makcik ngan anak makcik bolehlah baca jawi. nak mahir kan Ainul ko sekolah kan dia arab je. biarpun susah tapi berbaloi-baloi.

4 Mei 2011 8:20 PG

@DeLancrettLurpak

eh nanti bagi yaya yayen bleja jawi tahu!!

4 Mei 2011 8:21 PG

@aleen aiden

kalau tahu eja nama sendiri guna tulisan jawi maksudnya masih boleh la tyu~~cuba try~he~~

4 Mei 2011 8:21 PG

@h4ni3

nangis kak~~sedih tahu~~

4 Mei 2011 8:21 PG

@ghost writer

besepai otak~haha~~

4 Mei 2011 8:22 PG

@Cik Ina minat Do do Cheng

nanti daus pun kena blaja jawi jugak~~

Catat Ulasan