Jumaat, 27 Mei 2011

tiba tiba menyelusuri kenangan lalu sewaktu berada di bilik kecil itu.

pada zaman dahulu,

sebelum wujudnya facebook,

sebelum wujudnya ON CINTA,

sebelum wujudnya SMS,

istilah untuk kawan yang berada di kejauhan dipanggil :

"SAHABAT PENA"

maka kamu yang lahir pada tahun 90an bertanya :

"apa kejadahnya ungkapan itu?"

saya malas jawab.

tanya sahaja encik wiki atau encik gugel.
.
.
.
.
.
saya ada sahabat pena tahu!

kenal dari majalah KAWAN.

namanya khairul hisham.

sudah berkahwin anak dua.
.
.
.
.
semalam saya jumpa dia.

kami cuma ketawa-ketawa riang.
.
.

kamu pernah ada sahabat pena??

heh~

terus kamu tersenyum mengenangkan skandal lama.


orang-orang dulu handal berpuisi dan bermadah kerana sahabat pena tahu!



102 comments

27 Mei 2011 7:48 PG

Kakak dulu pun ada juga Zabidah Jasman. Tapi kini tinggal kenangan. Cuba jejak melalui FB tak dapat...

27 Mei 2011 7:58 PG

saya ada sahabat..tapi xdak pena kat belakang tuh..keh2..

27 Mei 2011 8:00 PG

sudah hilang dalam kenangan... :(

27 Mei 2011 8:01 PG

* saya tersenyum *

27 Mei 2011 8:16 PG

heheheh .. kenangan (aku tersenyum sendiri)

27 Mei 2011 8:17 PG

penpal saya budak sweden, nama dia athena paparidou... eh jap, macam nama greek je? ok saya tipu, budak greek kot

jap nak gi search kot² ada kat facebook!

27 Mei 2011 8:19 PG

betul la budak 90 an xde shbat2 pena.ak mmbesar dgn shabat sms.huah2.agak2 smpt ag x nak cari shbt pena??huuuuu

27 Mei 2011 8:25 PG

maksalahnya dizaman tuk kaduk dulu kala pun gua xder sahabat pena ... keh3x canggih x canggih??

27 Mei 2011 8:27 PG

Apa tu penpals?

Pakcik hidop di zaman sebelom itu...

Zaman menggunakan burong merpai sebagai penghantar surat...

27 Mei 2011 8:31 PG

@Kakzakie

alamat takde? haha~~

27 Mei 2011 8:32 PG

@AYuNG

haha~~tyak sosial ah awak~~

27 Mei 2011 8:32 PG

@ejaMaria

kasihan~~

27 Mei 2011 8:33 PG

@DrSinga

mengenang kawan atau skandal lama?ha~~~

27 Mei 2011 8:33 PG

@Chik Att

he~~ni lagi sorang~~banyak penpal nya?

27 Mei 2011 8:34 PG

@ecah mashuri

meh hantar surat kat abam meh~haha~~

27 Mei 2011 8:34 PG

@Frodo Baggins

da tu guna hapa? kuasa telepati?he~~

27 Mei 2011 8:35 PG

@gedek!

saya pakai perutusan berkuda~~(moyang posmen)

haha~~

27 Mei 2011 8:35 PG

@kucingorengemok

apsal aku baca bunyi macam orang tamil je?

27 Mei 2011 8:58 PG

pernah ada tapi sejak dia dah ada anak ni dah semakin jarang untuk berhubung.. nickname dia unik sekali sampaikan saya jadikan salah satu dari kata laluan saya.. hikhikhik..

hah la dulu glemer sahabat pena neh..ingat lg pd satu hari sajak sy tersiar di sebuah majalah (ms itu darjah 3)..tetiba dpt surat utk bersahabat pena dr budak lelaki sekolah menengah..huwaaa..ms itu kecik lg mistilah benci..pdhal sajak indah itu ciptaan abah..dan terus marah pd abah sbb buat sajak sedap sgt..

27 Mei 2011 9:10 PG

mmg ramai skandal lama... ahakssss

27 Mei 2011 9:11 PG

saya ada sahabat pena dari bandung, s'pore dan brunei - gara2 menang pertandingan mewarna dewan pelajar. :D

tapi dah lost kontek. sayang... :D

27 Mei 2011 9:15 PG

peh... klasik!

Dan komik kawan tu.. Haha..

Aku tak pernah..

27 Mei 2011 9:36 PG

aku pernah ada.
tapi.
xpernah jumpa.


.

27 Mei 2011 9:55 PG

dulu tak pernah ada sahabat pena, abang angkat ramai la....hahaha!!

27 Mei 2011 10:14 PG

tak kpernah ada sebab saya malas tulis surat. ngeh3

27 Mei 2011 10:17 PG

rajinnya...hehe

kak ati tadak kot...

ai pemalu..auww

27 Mei 2011 10:20 PG

saya memilih kawan.
lagi kalau kawan yang tak boleh nampak depan mata, lagi saya tak caya.

27 Mei 2011 10:29 PG

pernah ada sahabat pena.. tapi dah lama menyepi kemalah agaknya

27 Mei 2011 10:29 PG

aku dulu ceting kat mirc tu. baik sampai sekarang, tapi tak pernah jumpa. *lelaki. hehehe.

27 Mei 2011 10:30 PG

tiada sahabat pena.

saya dulu suka menyendiri.
sendiri.
di sudut bilik.
yang paling ceruk.
gelap.



oksayatipu.

27 Mei 2011 11:04 PG

ye la dolu dolu..teringat lak siap letak bedak kat surat tu..kasi wangi gitu....

27 Mei 2011 11:09 PG

yer lah..majalah dulu-dulu ada ruangan untuk promote diri..hehe

terkenang2 plak, sy skolah rendah lg time tu

27 Mei 2011 11:16 PG

ada gak yg jumpa kat fb tu..tapi belagak nak mampus...!!!
tak add pun tak per!!!

27 Mei 2011 11:18 PG

saya suka entry ni.. terkenang waktu dulu2.. waktu zaman ni, sy tak mengerti apa itu masalah.. :P

27 Mei 2011 11:26 PG

bujal..saya juga ada sahabat pena dari majalah KAWAN

sungguh serunuk

27 Mei 2011 11:30 PG

ibu saya bercerita, sahabat pena nya beri surat. siap ada bedak gitu.

27 Mei 2011 11:50 PG

kita dah lupalah sapa nama penpal kita masa sekolah2 dulu..

2 org minah mat salleh... dari jerman n gan rusia kot... err..lupalah

ntah mana le depa pergi gamaknya...

27 Mei 2011 11:54 PG

....sedap nama penpal kamu.

27 Mei 2011 12:02 PTG

lebih kurang hidup dgn zaman pak gedek...yg mebezakannya..gedek guna merpati..makchik guna kidmat Burung hantu @birdghost..

27 Mei 2011 12:09 PTG

aku ada sahabat pena

payah betul nak tackle beliau

hanya dapat bercanda gurau sahaja

sekarang beliau milik orang lain

sobsss

27 Mei 2011 12:50 PTG

hahahhahahha....
makcik pun dapat sahabat pena dari singapore...
makcik dpt dari mjlh kawan gak....dulu beli 3 hengget sebuah....
skang ni x tau ape jadi kt sahabat tu.....huhuhuuhu.....psl makcik x atr surat bunga2 kt dia dah.....

27 Mei 2011 12:50 PTG

iye.. saya dulu ada penpals dr uk.. heheh.. feeling best jek masa pos surat ke obersea...

27 Mei 2011 2:20 PTG

ada..ramai
tp skang ntah pegi mana
nama pon dh lupa!
hewhewhewhew

27 Mei 2011 2:49 PTG

masa tu memang ternanti nanti.. kalo ada je surat yang setemnya lain macam.. setem yang macam luar negara lagi la keterujaannya kuat

27 Mei 2011 3:12 PTG

sy ada sahabat sejati heehheee

27 Mei 2011 4:10 PTG

aku dulu waktu zaman remaja.. suker belek majalah urtv..cari mamat yg hensem sket.. so boleh anto surat nak berkenalan.. tapi sian kat aku..sampai zaman remaja purba nih pun takde balasan

27 Mei 2011 4:19 PTG

saya pernah ada sahabat pena dari England ! haha

27 Mei 2011 4:41 PTG

ada!
ntah kemana dah sekarang.
huhu

27 Mei 2011 7:07 PTG

aku penah ade.. :)

28 Mei 2011 2:12 PG

jom jadi sahabat pena cik suha..
erk sahabat jejari pon leh gak (^_^)

28 Mei 2011 2:22 PTG

hehehehe aku ada dulu ! =)


bila dpt surat, amboi kemaiiin suka!

28 Mei 2011 2:52 PTG

hehe teringat jama pen pal dolu2 kan..

28 Mei 2011 6:26 PTG

haha..klasikkk gittuuu...

zie pernah gak hantar,tapi tiada balasan..cisss..sungguh ego penyanyi kumpulan westlife itu..errr..kira penpal jugak la kannnn...

28 Mei 2011 9:11 PTG

mana alamattttttttt.HAHAHAH

29 Mei 2011 1:04 PTG

salam kenal bujal...
LM ada juga dulu.tp mana ntah.tak dpt dikesan

29 Mei 2011 8:04 PTG

HMMM sahabat pena, lama tak dengar tu. that was ages ago! nostalgia

29 Mei 2011 8:11 PTG

zaman cik ina zaman penpal, kawan obersea. pakai surat -surat lagi. sekarang idaklah.

30 Mei 2011 2:01 PG

sahabat pena aku paling lama bertahan sampai sekarang,kedua-duanya masih single..haha

30 Mei 2011 8:26 PG

@aizamia3

apa nama? unik sangat kah? he~~

30 Mei 2011 8:28 PG

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

he~~kecik2 da jiwang~~

30 Mei 2011 8:28 PG

@NM02

hamboi~~

30 Mei 2011 8:30 PG

@gadisBunga

saya punya paling jauh johor je~~

30 Mei 2011 8:30 PG

@Mat

tak olskul la kamu mat~~haha~~

30 Mei 2011 8:30 PG

@tasekM

rasa2 hensem tak?

30 Mei 2011 8:31 PG

@wahida

gatai ha~~~~haha~~

30 Mei 2011 8:31 PG

@aliaaroslan

mesti lemah subjek karangan ni~haha~~

30 Mei 2011 8:32 PG

@Ati Masrif

selalunya orang pemalu yang banyak penpal~~he~~

30 Mei 2011 8:32 PG

@SyidaGorjes

ala~~setakat kawan je la~~bukan ajak bisnes mlm pun~~he~~

30 Mei 2011 8:33 PG

@rATu kEBaYA

cuba try carik kat fb~he~~

30 Mei 2011 8:33 PG

@- GC -

rugi ah~~haha~

30 Mei 2011 8:34 PG

@Ungu

bajet emo la tu~~hihi~~

30 Mei 2011 8:35 PG

@chichi

saya punya sembur perfume~haha~

30 Mei 2011 8:36 PG

@Cik Cempaka

eleh~~ke promete diri kat majalah mangga~~haha~

30 Mei 2011 8:36 PG

@kaklong

diorang lupa kot~~he~~

30 Mei 2011 8:37 PG

@norh

kira muda remaja ah time tu~~he~~

30 Mei 2011 8:37 PG

@Abang Zam

majalah URTV hado?

30 Mei 2011 8:38 PG

@NAJ HEBAT

ibu kah atau kamu kah? hihi~~

30 Mei 2011 8:38 PG

@PUTUBAMBU

mesti nama diorang susah nak sebut kan? nak2 lagi yang rusia tu~haha~

30 Mei 2011 8:39 PG

@intan.maisarah

mencetus kenangan lama kah?he~~

30 Mei 2011 8:40 PG

@Eye_nee

cantit la tu~haha~~

30 Mei 2011 8:40 PG

@DuniakuAbstrak

sedih ah~~

30 Mei 2011 8:41 PG

@Hantu Kak Limah

apa barang singapore~~dekat sangat~~haha~~

30 Mei 2011 8:41 PG

@.:nhalilah:.

setem berapa sen kah?

30 Mei 2011 8:41 PG

@mendatak hijau

ramai sangat la tu sampai lupa~haha~~

30 Mei 2011 8:42 PG

@kella

ni hobi kumpul setem kah?

30 Mei 2011 8:42 PG

@sahromnasrudin

saya takde~haih~

30 Mei 2011 8:43 PG

@Cik Pah

da try kat majalah mangga? ruangan member indon? haha~~

30 Mei 2011 8:43 PG

@Daddy Ziyyad

tony blair?

30 Mei 2011 8:44 PG

@tupaimerah

he~~pupus kot?

30 Mei 2011 8:44 PG

@Heidi Shafiq

orang negara mana?

30 Mei 2011 8:44 PG

@suha

on SUHA dan hantar ke 33535?

haha~

30 Mei 2011 8:45 PG

@HEROICzero

lelaki kah?haha~~

30 Mei 2011 8:46 PG

@Lady of Leisure

hamboi~~cakap macam da tua sangat je~~haha~~

30 Mei 2011 8:46 PG

@Zie

westlife tu kan gay?haha~

30 Mei 2011 8:46 PG

@ecah mashuri

hantar emel suda~hHA~~

30 Mei 2011 8:47 PG

@Lydia Miza(Aidyl Azim)

salam kenal jugak!

he~~semua penpal saya pun ntah kemana~~

30 Mei 2011 8:47 PG

@makcikkantin

ni mesti pernah masuk ruangan kembang setaman~he~~

30 Mei 2011 8:48 PG

@Cik Ina Do do Cheng

he~~sekarang fb je makcik~~

30 Mei 2011 8:48 PG

@ghost writer

lelaki ke perempuan? kalau perempuan meh bagi sorang~~haha~~

31 Mei 2011 12:47 PG

Aku ada!

konon nak jumpa di CM.
Aku nampak dia dan tahu tu dia tapi aku tak berani. Kenal dari majalah Galaxie (kalau tak silap).

Kesian mamat tu.

1 Jun 2011 11:00 PTG

kamu pernah keluar dlm majalah urtv ruangan kembang setaman kan? ha..cepat ngaku..hahaha..

Catat Ulasan