Jumaat, 1 Julai 2011

pengunjung-pengunjung.

pakcik sulaiman lalu depan saya,

pakcik sulaiman berhenti sapa saya.

"asslamualaikum daus..waras?"

"waalaikumsalam..waras..nak gi mana man?"

"ngombek la...yok?"

saya senyum dan tolak baik pelawaan pakcik sulaiman untuk pergi minum pagi.

pakcik yang sedang tulis borang di hujung kaunter tegur saya :

"dik,kamu umur berapa?"

saya jawab 27.

"kenapa dengan orang tua tadi tu panggil nama je? tak boleh panggil pakcik ke apa?

saya senyum.

pakcik sambung cakap :

"dengan orang tua kena hormat dik.."

saya pandang pakcik itu dengan penuh kasih sayang dan buat penjelasan,

"memang saya panggil pakcik tu man..tapi bukan la nama dia..man tu kependekan dari perkataan paman..maksudnya pakcik dalam bahasa jawa."

"HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!"

pakcik gelak terbahak-bahak dan berlalu pergi.

entah kenapa dia gelak saya tidak tahu.

gelak untuk tutup malu barangkali.



fakta :

orang jawa adalah kaum yang paling bermuafakat.

betul saya tidak bohong.

120 comments

1 Julai 2011 9:18 PG

sib baik dia tegur elok elok

kalau dia marah marah ...

1 Julai 2011 9:22 PG

saya setuju... muafakat dan penyayang...
walaupun saya bukan jawa... saya membesar dlm komuniti jawa... ;p

1 Julai 2011 9:23 PG

hahaha
silap komunikasi

aku pun x faham bahasa jawa..
susah nk faham kot..

1 Julai 2011 9:24 PG

paman..saya sokong :)
saya ini org jawa :D

1 Julai 2011 9:29 PG

hahaha...dia tak tau la tu.takpe lah,baik dia tny dr dia sangka kamu tak hormat org tau kan?saya org jawa ..dr sblh ayah.tp langsung tak pndi ckp pun

1 Julai 2011 9:29 PG

orang jawa kuat makan tempe
tu je yang aku taw

1 Julai 2011 9:30 PG

betui saya setuju...mrk juga org yg rajin

1 Julai 2011 9:31 PG

ouhh ye? br tau :)

1 Julai 2011 9:33 PG

bujal...
makcik sangat setuju....
pernah bersedara dgn mereka.. sgt menyenangkan..

1 Julai 2011 9:34 PG

cer sesekali panggil pam

1 Julai 2011 9:41 PG

eh..sy ada darah jawa sebelah emak..tetiba bangga..

1 Julai 2011 9:44 PG

ipar gua ade 2 orang jawa, memang muafakat... gua pon ade gak terniat nak tambah menantu mak gua dari golongan jawa ni, hhehehe

1 Julai 2011 9:46 PG

Dah pendek dipendekkan lagi, ya?

Macam YAH untuk AYAH, BAH untuk ABAH dan MI untuk UMI/MUMMY... :)

1 Julai 2011 9:48 PG

sebut je ankel.. ankel!!
misti xde org salah paham

1 Julai 2011 9:50 PG

orang kampong pakcik panggil 'uncle'...

1 Julai 2011 9:57 PG

yo podo, eneng sing slh fhm. jajal ngomong "arek ngendi man". Rak gitu, kang? Hehe, ehh bknke dulu awk kata awk banjar?

1 Julai 2011 10:07 PG

paman tu pakcik eh..ok..baru tahu

1 Julai 2011 10:22 PG

owh..kekasih hati sy org jawan...ngeee...

betul dan mereka sangat kuat membanting tulang...kental

1 Julai 2011 10:34 PG

pakchik tu gelak nak cover malu...mcm makchik jugak...kalau malu musti gelak sbb gelak tak tahu malu...

1 Julai 2011 10:39 PG

betul cakap kamu. keluarga metua saya orang jawa

1 Julai 2011 10:39 PG

hahahaha..malu terus pokcik tu. org jawa rupenye kau.

1 Julai 2011 10:42 PG

gelak untuk cover malu.. hikhikhik..

1 Julai 2011 11:02 PG

stylo panggil man...

nasib baik x panggil payment...

hahaha...

1 Julai 2011 11:03 PG

hahaha..
sabar je elw!

1 Julai 2011 11:12 PG

setuju sangat, kalau pegi perkahwinan orang jawa nampak sangat unsur muafakat bawa berkat dorang. macam-macam lauk ada.

1 Julai 2011 11:13 PG

orang jawa kacak-kacak juga.

1 Julai 2011 11:21 PG

Phentermine...

nice post thanks for sharing.

http://www.PhentermineHome.com/

1 Julai 2011 11:21 PG

mee jawa sedap sgt...*tetiba*

1 Julai 2011 11:28 PG

bab bermuafakat tu iols setuju banget!
setiap kali balik kuala selangor... dapat tengok suasana itew!

1 Julai 2011 11:28 PG

ngombek 2 ape lak??
mcm mcm mcm nk g halau kambing lak dgr...*sory kalo slh*

1 Julai 2011 11:29 PG

saya 1/8 Jawa

1 Julai 2011 11:29 PG

Rojak Jawa pun besh ..heh

1 Julai 2011 11:55 PG

darah mereka garang...

1 Julai 2011 12:08 PTG

orang nogori pun samo....!

1 Julai 2011 12:09 PTG

saya jowo!

1 Julai 2011 12:30 PTG

jawa.

:)

1 Julai 2011 12:47 PTG

org jawa mmg awesome



~puji diri sebenarny~
hehehe
X)

1 Julai 2011 1:33 PTG

heheheheh! topi jawa tu cute lah!

1 Julai 2011 2:05 PTG

mmg sepakat.

dan saya suka makan nasi ambeng. pergh sedap!

1 Julai 2011 2:22 PTG

suka dgr org jawa cakap....

1 Julai 2011 2:52 PTG

betul man...sebab nyong pon koyo kuey .hahhahahah.idup jawa ye encik daus!

1 Julai 2011 2:55 PTG

SETUJU!

give me 10!

1 Julai 2011 3:25 PTG

setuju..walau saya bukan jawa..tp paman tu saya tau maknanya pakcik..hihihi...

1 Julai 2011 3:32 PTG

Setuju.. mmg paling muafakat.. nasib dah biasa dengan gelaran paman @ man ni... kalau tak terkeliru juagk

1 Julai 2011 3:52 PTG

walaupun aku org jawa, tapi aku tak tau berbahasa jawa...adeh la....

1 Julai 2011 5:28 PTG

mekasih bro sebab mengiyakan tentang jawa...hihi

1 Julai 2011 6:56 PTG

yes!

mari merewang!

1 Julai 2011 7:28 PTG

gua baru tahu -_-

1 Julai 2011 8:07 PTG

memang ada singkatan untuk paman dengan man je ke?hehe

1 Julai 2011 11:06 PTG

kak ayu orang jawa gak............
nampak tak kak ayu jenis bermuafakat??
heheheh

2 Julai 2011 1:13 PTG

alamak aiii... man ya...? tapi kenapa pakcik tu gelak ya....? saya confiuslah.... pakcik tu control malu ke apa?

2 Julai 2011 4:04 PTG

dalam banyak2 rakan ..kamu selalu berada di samping pakcik sulaiman...dia orang jawa jugak kah...huhuhu...

2 Julai 2011 4:19 PTG

org jawa mmg terbaek..hehe..

3 Julai 2011 3:24 PG

pilihan hati sy juga org jawa




heheh~

3 Julai 2011 5:27 PTG

keji tahu kamu tak ikut sama gelak !

4 Julai 2011 11:20 PG

betul, orang jawa paling muafakat,. aku sudah bertandang ke kawasan yang ramai jawanya, aku kagum.

4 Julai 2011 4:54 PTG

Partner pada paman adalah bibik. Bukan bibik pembantu rumah tau:)

p/s: Dik kenapalah hari nie kakak kena uji slow banget nak masuk satu-satu komen:(

4 Julai 2011 10:37 PTG

lulz~ aku pun gelak terbahak-bahak mcm pakcik tu..

5 Julai 2011 8:46 PG

@pB

nasib baik~he~~

5 Julai 2011 8:47 PG

@ejaMaria

sama macam saya~he~~

5 Julai 2011 8:47 PG

@CassiaSiamea

he~~kalau lama2 ble faham~

5 Julai 2011 8:48 PG

@Anisa Hang Tuah

takde muka jawapun?he~~

5 Julai 2011 8:48 PG

@Lydia Miza(Aidyl Azim)

he~~tapi kalau orang cakap jawa faham tak?

5 Julai 2011 8:49 PG

@bact.

saya hantu tempe tahu!

5 Julai 2011 8:49 PG

@Kazaztan Team

betul kan?

5 Julai 2011 8:49 PG

@sha a.s

ini fakta tahu!haha~~

5 Julai 2011 8:50 PG

@Ibu n Abah

diorang terer masak nasi ambeng~

5 Julai 2011 8:50 PG

@kucingorengemok

pamela anderson?

5 Julai 2011 8:51 PG

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

pandai cakap tak?

5 Julai 2011 8:51 PG

@JARI YANG TERBARAI

cantek!

5 Julai 2011 8:52 PG

@kakcik

lama2 tinggal ah dengan u je~~haha~~

5 Julai 2011 8:52 PG

@alien

ankel ke ankle?

5 Julai 2011 8:52 PG

@gedek!

stailo~~

5 Julai 2011 8:53 PG

@fISZ

saya banjar yang faham jawa gitu~~haha~~

5 Julai 2011 8:54 PG

@Khairul Antasha

kalau atuk panggil mbah~

5 Julai 2011 8:54 PG

@merahitujambu

suke lettew~~

5 Julai 2011 8:54 PG

@Penulis Bogel (the naked writer)

diorang rajin rewang~~

5 Julai 2011 8:56 PG

@Eye_nee

kaver malu style baru eh?haha~~

5 Julai 2011 8:56 PG

@NM02

faham cakap jawa tak?

5 Julai 2011 8:57 PG

@hanaahmad

saya bukan jawa lah~~he~~

5 Julai 2011 8:57 PG

@aizamia3

seb baik saya jenis tak kisah~haha~~

5 Julai 2011 8:57 PG

@James Alexander

tu slang mat saleh~~haha~~

5 Julai 2011 8:58 PG

@Lelaki Ini

saya tak kisah pun~~haha~~

5 Julai 2011 8:58 PG

@Cik Ina Do do Cheng

lauk wajib adalah sayur goreng jawa~~he~~

5 Julai 2011 8:58 PG

@nizamsani

kamu jawa kah?

5 Julai 2011 8:59 PG

@petersam

ya,whatever..

5 Julai 2011 9:00 PG

@Puan Capa

mengidam kah?

5 Julai 2011 9:00 PG

@miloais

kampung kat sana kah?

5 Julai 2011 9:01 PG

@Ieqa Rahim

ngombek tu minum lah~~

5 Julai 2011 9:01 PG

@DrSinga

hoih~tinggal kat hujung je~~

5 Julai 2011 9:02 PG

@nurniyusoff

pecal kah?

5 Julai 2011 9:02 PG

@RepublicAku

betul tu~he~~

5 Julai 2011 9:03 PG

@kaklong

masak lomak!

5 Julai 2011 9:04 PG

@SyidaGorjes

tau dah~~muka jawa~~

5 Julai 2011 9:05 PG

@catherine-

kamu bukan omputih kah?

5 Julai 2011 9:06 PG

@Sayid Ann Ima

ni jawa eksen ni~~haha~~

5 Julai 2011 9:06 PG

@Mommy Fara

rm 10 sebijik~~mahu?

5 Julai 2011 9:06 PG

@gadisBunga

nasi ambang tanjung karang?

5 Julai 2011 9:07 PG

@munna

tapi faham tak?he~~

5 Julai 2011 9:08 PG

@cikmemy

hoih~jangan panggil saya pakcik~~

5 Julai 2011 9:08 PG

@makdara TERdiva

gimme 20!

5 Julai 2011 9:09 PG

@Dee

kalau makcik bibik~~he~~

5 Julai 2011 9:09 PG

@rATu kEBaYA

kalau tak naya kena sound~haha~~

5 Julai 2011 9:09 PG

@wahida

jawa murtad kah?haha~~

5 Julai 2011 9:10 PG

@ghost writer

hoih~jawa kah>?

5 Julai 2011 9:10 PG

@MasZuber

yok!!

5 Julai 2011 9:11 PG

@EZAN IDMA

ini fakta!haha~~

5 Julai 2011 9:12 PG

@Solehah

panggil wak pun ble~~

5 Julai 2011 9:12 PG

@Citarasa Rinduan

tapi muka akak tak nampak jawa pun?he~~

5 Julai 2011 9:12 PG

@Bidadari Syurga

kontrol malu kot~he~~

5 Julai 2011 9:13 PG

@Hantu Kak Limah

jawa pekat~haha~~

5 Julai 2011 9:13 PG

@lieynanilaz

amat baik~~

5 Julai 2011 9:14 PG

@BonekadalamChermin

abg joni jawa eh??

5 Julai 2011 9:14 PG

@HEROICzero

tak kose!

5 Julai 2011 9:14 PG

@Lucifer

pengkagum etnik ah kiranya?

5 Julai 2011 9:15 PG

@Kakzakie

line tenet akak problem kot?

5 Julai 2011 9:15 PG

@lavender harum wangi

nak kaber malu jugak kah?he~~

5 Julai 2011 5:24 PTG

Ate jawa murtad..hitung 1 sampai 10 dlm bahasa jawa pun tak lulus.

6 Julai 2011 9:18 PG

saya tahu 'kempro', 'ngempeng', 'budek', 'mangan'.

hehe ~ tunang saya orang banjar tapi banjar tak sama dengan jawa kan?

Catat Ulasan