Khamis, 21 Julai 2011

kasihan abang itu.

entah tahun bila,

saya masuk satu kedai makan,

*senduk nasi ceduk lauk siram kuah

saya pergi ke meja makan.

*duduk

meja sebelah saya ada satu abang berseorangan sedang termenung depan hidangan.

tiada saya hiraukan abang itu,

nasi masuk mulut saya,

kemudian abang itu tegur  :

"dik,nak tanya boleh?"

saya jawab guna kening yang diangkat. (emak tak bagi cakap masa sedang mengunyah makanan)

"macamana nak makan benda ni dik?"

cepat-cepat saya teguk air,(takut tercekik kerana terkejut)

abang itu mahu saya ajar dia cara makan siput sedut.

saya tahan gelak.

"hampir seumur hidup abang duduk luar negara.ni baru seminggu balik malaysia.tak pernah lagi rasa siput sedut."

saya rasa bersimpati,

kemudian saya buat demonstrasi makan siput sedut.

abang itu akhirnya menguasai kaedah pemakanan siput sedut selepas dua kali percubaan.

saya tanya sedapkah?

"heaven"

abang itu jawab pendek.

tengahari itu,

saya makan percuma.

abang itu belanja.

dan di hujung sudut meja,

cengkerang siput sedut terbaring puas sambil tersenyum.
.
.
.
.
.
seronok kena hisap barangkali.

ceh~


sekarang lupakan siput sedut.

kak ayu buat saya berkehendakan telur ikan mayong.

telur ikan yang amat susah nak jumpa di pasar.

kepada cik ina dodocheng,kalau makcik jumpa telur ikan mayong,tolong belikan untuk saya boleh?

saya tahu makcik rajin ke pasar.

~haha~

116 comments

21 Julai 2011 8:14 PG

sy x reti makan siput sedut..
ajar sy boleh?

keh2..

21 Julai 2011 8:15 PG

sipot sedot = biasa....

telur ikan mayong = langsong tak biasa...

21 Julai 2011 8:16 PG

uihhh lama sungguh tak makan telur ikan tu... nasib baik belum mengandung lagi, karang mengidam susah nak cari.

21 Julai 2011 8:17 PG

dulu,abang pergi mancing kat klang,byk dpt iakn mayong,telor pun byk...tak tahu boleh dimakan..buang jer...hahahah!

21 Julai 2011 8:22 PG

hidup biar sedap~

21 Julai 2011 8:23 PG

Siput sedut..hmmm memang faberet..
telor ikan mayong.... belum pernah cuba....

21 Julai 2011 8:33 PG

blh gang dgn abang tu lerr psl x reti mkn siput sedut....

telur tu langsung BATAL nk mkn....ehehe

21 Julai 2011 8:42 PG

Kalau nak suruh CIk Ina masak sekali pun boleh dia expert tu bujal.

p/s: Kakak dah dapat botol air tu dik semalam. Thanks so much....

21 Julai 2011 8:47 PG

tak pernah berjaya dpt sedut siput tu..sampai semput tak kuar2 isinya huhu

21 Julai 2011 8:50 PG

saya nak cuba sedut kat kedai, deris tak kasi, dia kata nanti terbelekik depan orang, dia malu... kesimpulannya- saya pun watak kesian macam abang itu

kamu kalau buat buku saya dapat percuma kan? hahaha >:)

21 Julai 2011 8:56 PG

x penah makan telur ikan...sedap ke??

21 Julai 2011 8:59 PG

hahaha dah tak reti makan gi ambik buat ape..haihh...

mesti pjg je muncung bujal buat demo. hahahaha

21 Julai 2011 9:04 PG

siput sedut sedapnya..tp abah sy mcm abg itu x reti sedut siput..

telur ikan mayong sedapkah agaknya ya?

21 Julai 2011 9:04 PG

setuju dgn abg gedek! heheheheh!

21 Julai 2011 9:05 PG

saya tak makan... sbb fobia dgn siput sedut...

dulu masa duduk area pontian... abah selalu pegi muara tpt org naik ikan - beli siput sedut yg hidup lagi... pastu Mak letak siput tu dlm baldi... pastu nampak la siput tu naik panjat baldi tu dia nak keluar... pastu Mak jentik dia jatuh tergolek balik dlm baldi... berulang-ulang sampai la Mak suruh saya basuh siput2 utk nak siang... nak masak... huhuhu...

saya geli eh klu ingat balik rupe dia... ;p

21 Julai 2011 9:08 PG

iols tak penah duduk oversea
tapi... tak pernah jugak makan siput sedut ni...

camno tu???

hehehehhe

21 Julai 2011 9:12 PG

Makcik suka siput sedut, tapi tak pernah rasa telur ikan mayong. :)

21 Julai 2011 9:12 PG

krn siput sedut...percuma kamu makan ye...terima kasih pd siput sedut

21 Julai 2011 9:23 PG

nasib baik abg tu tak tny aku..
mcm mn aku nk demo pon aku xreti
hjahha

21 Julai 2011 9:24 PG

1)dengar cerita siput babi pon sedap...

2)ikan mayong susah nak jumpe kat pasar sayangku...

3)kena sedut memang sedap hahha

4)gua yakin siput yg Lu sedut lagi banyak dari siput sedut brader tu...

5) makwe2 geli nak makan siput sedut...

21 Julai 2011 9:24 PG

anak daraku panggil siput mat rempit.. kihkihkih.. ;)


telur ikan mayong.. ni kali pertama dengar dan tak pernah makan..

21 Julai 2011 9:24 PG

siput sedut...sy suka!! dah lama x makan...nak blk kampung lah...nak mtk mak masak...

21 Julai 2011 9:30 PG

tahniah brader tu berjaya makan siput sedut..
tahniah

21 Julai 2011 9:30 PG

siput sedut feveret saya

telor ikan saya tak makan

telor ayam saya makan

hehehe




bujal, botol air udah sampai, tq ya!

21 Julai 2011 9:34 PG

suka siput sedut...tp tak pernah langsung mkn telur ikan mayung.sis ayu asik tunjuk je buat saya benar2 mengidam..huhu.


sian abg tu ye..tak pernah mkn siput sedut.

21 Julai 2011 9:37 PG

tak pandai nak makan apatah lagi nak masak siput sedut

21 Julai 2011 10:17 PG

cara mkn siput sedut...

sedut!!

21 Julai 2011 10:34 PG

- telor ikan tu pernah makan...mmg sedappppp...

21 Julai 2011 10:40 PG

cakap kt abg tu.
kot2 sedut siput tu tak keluar... sila tiup pulak.

hahaha...




.

21 Julai 2011 10:53 PG

makcik kenal ikan mayong je je, tak sangka plak ada telur. nanti nak tanya pakciklah. Insyallah kalau jumpa makcik belikan bujal.

21 Julai 2011 10:55 PG

izyan kadang-kadang dorang ptong sikit je hujungnya, tu yang susah nak sedut. bukan salah izan. kalau nak potong kena potong 2 line .

21 Julai 2011 11:28 PG

siput sedut... hidangan menyelerakan yg boleh buat mulut kekejangan kerana menyedut...

21 Julai 2011 11:28 PG

heran~
kenapa abang tu beli siput sedut kalau dia tak reti macam mana nak makan?
sungguh adventure la itu abang!



OMG! ikan mayong?
OMG! OMG! OMG!

21 Julai 2011 11:32 PG

jangan gelakkan saya tau.... saya pun tak reti makan siput sedut.... hahahahha....

21 Julai 2011 11:34 PG

perghhhhh...siput sedut letak keledek byk2 mmg maveles...sumpah sedap!! feveret aku....

telur ikan mayong pun feveret aku..lama aku tak jumpa telur ikan mayong ni...

nampaknya aku ada geng pandai mkn telur ikan mayong...

21 Julai 2011 11:35 PG

Ada yang aku carik siput sedut tengahari ni ..

ko memanglah bujal. Aku diet tau !

21 Julai 2011 11:42 PG

telur ikan mayong lebih heaven okay...

aku time balik kampung jer jumpa menatang nih.

21 Julai 2011 11:42 PG

Sedutan 1...Heaven
Sedutan 2...Feel
Sedutan 3...Syok
Sedutan 4...Lazat
Sedutan 5...Enak
Sedutan 6..Lain
Tiada sedutan lagi..6 sedutan sahaja yg mampu makchik telan..tak tahu mengapa..percubaan kali ke 7 akan buat makchik terjeluek...

Ikan mayong..mungkin pernah tgk..nama tak tau..telur dia..mmg tak tahu...

21 Julai 2011 11:50 PG

siput pernah cuba makan tapi tak boleh in kat tekak.. selera lain sikit kot..

tapi telur ikan mayong memang terbaiklah.. sedap kalau separuh masak lagi sedap. lemak je pecah dalam mulut... adoi.. kecur air liur dibuatnya.

21 Julai 2011 11:53 PG

bujal X. ini rupanya belog kamu. mati2 wa ingat belog sarkasis.. tu group eh ? :P ehehehe

21 Julai 2011 12:14 PTG

bahahaha..ciput codot cedap...ahahaha..muncung2 sambil sedut...

21 Julai 2011 12:14 PTG

sy bru habis exam..mood sy kurang baik..sy rs nk mkn siput sedut..
dimanakah yg paling sedap??

21 Julai 2011 12:15 PTG

pakcik geli dgn siput sedut kamu tahu! Sungguh hairan melihat manusia yang makan siput ini.

21 Julai 2011 1:16 PTG

sruuutttt... aruuuuutttt !


=)


saya hebakk dalam menyedut siput . serius , tahu ?

21 Julai 2011 2:29 PTG

Sedapnya.. berlemak...

21 Julai 2011 3:31 PTG

aduhhh..lamanya x mkn siput sedut!! huhuh.. telur ikan mayong??tuh x pernah mkn lagi.. leh tunjukkn? kekeke

21 Julai 2011 3:54 PTG

sedut siput sedut pon kene ada stail...baru feel...

ikan mayong tu, telor dia bukan telor tembakol ker.... hehehe

21 Julai 2011 4:22 PTG

@AYuNG

praktis muncungkan mulut dulu~~uuuuuuu~~~~hahahaha~~

21 Julai 2011 4:22 PTG

@gedek!

telur ikan mayong sedap pakcik~

21 Julai 2011 4:23 PTG

@fISZ

oi~mahu mengandung lagi kah?he~~

21 Julai 2011 4:23 PTG

@kaklong

sampai hati makcik~huuu~~~~

21 Julai 2011 4:23 PTG

@mendatak hijau

keh keh keh~betul!

21 Julai 2011 4:24 PTG

@Ibu n Abah

sedap makcik~~he~~

21 Julai 2011 4:24 PTG

@sha a.s

telur tu sedap lah!haha~

21 Julai 2011 4:24 PTG

@Kakzakie

alhamdulillah semua da dapat~yay~

21 Julai 2011 4:25 PTG

@~izan~

alamak~~kena banyak praktis lagi ni~~haha~

21 Julai 2011 4:25 PTG

@kucingorengemok

untuk kamu saya bagi spesel price~haha~

21 Julai 2011 4:25 PTG

@lieynanilaz

sedasp sangat~

21 Julai 2011 4:26 PTG

@hanie

da rupa macam tikus mondok da~haha~

21 Julai 2011 4:26 PTG

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

tapi kan selain masak lemak siput sedut ble buat masak apa ya?

21 Julai 2011 4:26 PTG

kak ati tak tahu pun
ada ikan nama mayong..hehehe~

21 Julai 2011 4:27 PTG

@Mommy Fara

kalau ada jodoh mommy jumpa telur tu,rasa la sikit~sedap tahu! haha~

21 Julai 2011 4:27 PTG

@ejaMaria

keh keh keh~~siput tu comel hapa~haha~~

21 Julai 2011 4:28 PTG

@miloais

aiseh~ni amat kasihan ni~~haha~

21 Julai 2011 4:28 PTG

@kakcik

susah nak dapat la makcik telur ikan tu~haih~

21 Julai 2011 4:29 PTG

@Kazaztan Team

terima kasih kepada abang tu sebenarnya~haha~~

21 Julai 2011 4:29 PTG

@bact.

pakai tukul pun boleh~haha~

21 Julai 2011 4:31 PTG

@ORLANDO AHMAD

makwe geli makan siput? diorang kaver je tu~~haha~

21 Julai 2011 4:32 PTG

@aizamia3

siput la~rempit apasal plak?haha~~

21 Julai 2011 4:32 PTG

@aanie

tolong masak lebih sikit ye~haha~~

21 Julai 2011 4:33 PTG

@alien

bukan semua orang ada kebolehan istimewa camtu~haha~

21 Julai 2011 4:33 PTG

@NM02

telur ayam saya da bosan~haha~~

21 Julai 2011 4:34 PTG

@Lydia Miza(Aidyl Azim)

kalau rumah saya dekat dengan rumah kak ayu da lama saya tuju da~`haha~~

21 Julai 2011 4:34 PTG

@pB

belajar la kak~~sedap tahu! haah~~

21 Julai 2011 4:34 PTG

@CassiaSiamea

salah sedut ble tersedak air keluar hidung tahu! haha~~

21 Julai 2011 4:35 PTG

@AI

amat sedap kan? haha~~

21 Julai 2011 4:35 PTG

@tasekM

abang tu cakap kalau susah sangat dia katuk je~haha~~

21 Julai 2011 4:35 PTG

@Cik Ina Do do Cheng

tq makcik!

21 Julai 2011 4:36 PTG

@Cik Ina Do do Cheng

tu dia petua gangster dapur~he~~

21 Julai 2011 4:37 PTG

@James Alexander

sampai kejang mulut menyedut siput~betul hardcore~haha~

21 Julai 2011 4:37 PTG

@tupaimerah

dia teringin la~haha~~

jom blanja saya telur ikan mayong~please~~

21 Julai 2011 4:38 PTG

@dwaty

minggu depan saya buat kursus makan siput sedut~tolong datang ye~haha~~

21 Julai 2011 4:38 PTG

@wahida

letak keledek? masak macamana tu?

tapi sebenarnya tak ramai yang tahu nak makan telur ikan mayong~~diorangb rugi kan? haha~~

21 Julai 2011 4:39 PTG

@a.z.r.i.n.a.03.07

keh keh keh~~lain hari ble diet la~~

21 Julai 2011 4:39 PTG

@ghost writer

kat perak banayk kah?

21 Julai 2011 4:40 PTG

@Eye_nee

percubaan kali ke tujuh takde rasa sebab mulut da kebas asyik menyedut~haha~~

ikan mayong tu ada yang panggil ikan duri atau ikan bagok~~he~~

21 Julai 2011 4:40 PTG

@rATu kEBaYA

ah makcik buat saya ngidam~haih~~

21 Julai 2011 4:41 PTG

@Engku Sofea

keh keh keh~~welcome!

21 Julai 2011 4:41 PTG

@merahitujambu

da macam cencurut da~haha~~

21 Julai 2011 4:42 PTG

@yani

masak sendiri la sedap~haha~~

21 Julai 2011 4:42 PTG

@Daddy Ziyyad

ah ngengada ah pakcik~~haha~~

21 Julai 2011 4:42 PTG

@HEROICzero

saya tahu~~kamu hebat menyedut~aum!

21 Julai 2011 4:43 PTG

@abglan

masak sambal pun sedap bang~~he~

21 Julai 2011 4:43 PTG

@b a m b a m ' s

dalam gambar tu telur ikan mayong lah~he~~

21 Julai 2011 4:44 PTG

@ikatankasihku

tapi tak ble rakus~sebab kalau sedut laju sangat terus masuk tekak~haha~~

telur tembakul lain la kak~~he~~

21 Julai 2011 4:45 PTG

@Ati Masrif

ada yang panggil ikan duri atau ikan bagok~he~~

21 Julai 2011 7:12 PTG

ahhhh, kamu buat saya teringat siput sedut lalu terliurrrr!!!

21 Julai 2011 7:26 PTG

hahahahaaaa...

apa kau tak sedutkan je untuk dia...

21 Julai 2011 7:33 PTG

Wahhh x pernak makan telur ikan ni.. ni first time tengok..cam bez je..

http://nazira-mypersonallife.blogspot.com/

21 Julai 2011 8:33 PTG

almak lame gak tak menyedut

21 Julai 2011 9:21 PTG

alamak..sedapnye menyedut siput sedut masak lemak cili padi kaw!

21 Julai 2011 10:05 PTG

semua telor sedap...keh3

21 Julai 2011 10:18 PTG

tetiba ...air liur meleleh.. terbayang siput sedut masak cili api ...

22 Julai 2011 2:57 PG

banyak sangat...pegi lar Tapah @ kuala Sepetang.

22 Julai 2011 8:12 PG

@DeLancrettLurpak

keh keh keh~~tempat kamu takda jual kah?

22 Julai 2011 8:12 PG

@DrSinga

ceh~

22 Julai 2011 8:12 PG

@nazira

amat best~haha~

22 Julai 2011 8:13 PG

@EZAN IDMA

nyedut hapa?haha~~

22 Julai 2011 8:13 PG

@MasZuber

terasa nak makan tak?haha~

22 Julai 2011 8:14 PG

@RepublicAku

telur penyu aku tak minat~serius!haha~

22 Julai 2011 8:14 PG

@Chik Att

apa lagi~ke pasar lah~haha~

22 Julai 2011 8:15 PG

@ghost writer

haih~kalau dekat da lama aku redah~~

22 Julai 2011 9:36 PG

usihh..makanan feveret kami sekeluarga ialah siput sedut masak lemak tu tau..

best giler!

22 Julai 2011 9:36 PG

siput sedut mmg sgt2 best
saya suka!!!
X)

22 Julai 2011 4:08 PTG

saya malu makan siput sedut dpn org ramai..

rasa semacam..heh!

19 September 2011 4:39 PTG

tempat kami org panggil telor ikan bagok..sgt sedap masak lemak dan asam pedaass..huhu

_iris_

Catat Ulasan