Khamis, 13 Oktober 2011

halal.

kawan datang duduk sebelah,

mahu tunjuk mainan baru katanya.

kamera canggih.

panjang lensa hampir 1 kaki panjang.

saya kagum lah juga.

saya tanya harga berapa.

kawan cakap mahal.

harga ribu-ribu.

"banyak duit kau??"

kawan jawab :

"minat punya pasal~~3 bulan aku pulun OT gila babi.keh keh~~"

"oh,kamu minat bayar hutang tak? keh keh~~"

saya berseloroh minta kawan pulang duit yang saya pinjamkan.

senyum kawan jadi tawar.

"cukup bulan boleh?"

saya tepuk bahu kawan.

"aku gurau lah~~rm30 je~~simpanlah buat tampung minat kamu.keh keh~~"

kawan diam.

dalam hati saya ada sikit sesal.

sebab ada kawan serupa dia.


saya punya,

3.2 megapiksel pun sudah memadai.

keh keh~

126 comments

13 Oktober 2011 9:13 PG

kamera canggih.
tapi gambar tak cantik.
hiks

13 Oktober 2011 9:14 PG

kawan kamu tu... bukan daddy double Z kan??

13 Oktober 2011 9:15 PG

sedekah je kt dia..mungkin itu sedekah terakhir yg diterima olehnya

13 Oktober 2011 9:19 PG

30 je.....xbyk tu.....sedekah la....biar dia malu

13 Oktober 2011 9:19 PG

aduhai...ni la masalah...kira halal kan jela bujal..

13 Oktober 2011 9:22 PG

Apa beza sesal dan kesal?

13 Oktober 2011 9:23 PG

mmg ada org gitu beb.
bujal.
doa aku.
moga akmu murah rezeki.


.

13 Oktober 2011 9:25 PG

beli mahal, 30 pun buat2 lupa..last lah tu..x dpt dah lps ni

13 Oktober 2011 9:26 PG

ish..ish..ish..mmg ramai yg rupe gitu...

13 Oktober 2011 9:26 PG

Ouh..........

Bukan komen cukup syarat tp terdetik dlm ati saya.....

Manusia, Manusia...

Berapa ramai lagi tinggal hatinya yang betul2 suci dan bersih?

13 Oktober 2011 9:26 PG

hurmmm...dah senang sikit lupa hutang kan.

13 Oktober 2011 9:28 PG

sabar ye abam bujal.
esok2 abam dpt durian runtuh sape tahu.. ngee... durian pun sodap juga~

;)

13 Oktober 2011 9:29 PG

hehehhe..

besar giler!

13 Oktober 2011 9:35 PG

gambar tu win!

13 Oktober 2011 9:37 PG

hmm pinjam mcm gitu dh jadi gula2 kot bg dia...

telephoto lens boleh pulak..sabar jelah bujal...

13 Oktober 2011 9:40 PG

gambar tu!
kalah .belalai' gajah!
kehkehkeh!

13 Oktober 2011 9:40 PG

Hutang ciput tak bayar tapi benda ribu-riban boleh beli. Tak patut!!

13 Oktober 2011 9:43 PG

*mengaminkan doa tasik*

13 Oktober 2011 9:47 PG

Reti ke pakai?




Kang pakai camera hengpon gak ngee.

13 Oktober 2011 9:48 PG

mana cukup tu bujal
bagi upgrade 5 megapixel lah

13 Oktober 2011 10:02 PG

ameeennn ... sokong KOG n tasik ...

13 Oktober 2011 10:04 PG

a`ah la,
betul la tu
hutang kicik x mampu baya

13 Oktober 2011 10:08 PG

mesti lepas ni dia dah tak
pinjam dengan kamu dah...

mesti makan dalam ...hehe

13 Oktober 2011 10:10 PG

tu ada setengah org, takat pinjam sikit2 ni dia tak bagi, takut org lupa byr kita lupa mintak dan lupa halalkan.. kang tak pepasal seksa 'di sana'..

13 Oktober 2011 10:11 PG

Pinjam rm30.00...?

13 Oktober 2011 10:12 PG

sedekah je utk dia...mudah mudahan lepastu dia berubah :)

13 Oktober 2011 10:15 PG

Haih... Tu la org kite.. Riban2 boleh spent... Hutang yg wajib buat2 lupa...

13 Oktober 2011 10:31 PG

mmg gitulah manusia..hutang buat2 lupa..diri sendiri pakai mewah2..lagak/gaya mau ada walhal poket kering..

13 Oktober 2011 10:37 PG

pyh jugak hutang x hingat!

13 Oktober 2011 10:47 PG

saya punya hobi murah je... tak layak kawan dgn org ada hobi mahal mcm tu...

hobi saya - berkebun... nko tau tu kan... ;p

13 Oktober 2011 11:29 PG

hehe...pdan muka dia..makchik suka cara ni..membeli ribu riban mampu...30 jer bai bukan byk pon..kasi lah balik...

13 Oktober 2011 11:33 PG

pedih nyer

13 Oktober 2011 11:43 PG

kalau aku, dah segan giler dah..apelah bebal kawan bro tu....rm30 tu byr jela....

13 Oktober 2011 11:50 PG

Bujal, jadi pemuruah tidak susah.
semoga rezeki bujal terus melimpah.
semoga kawan tersebut lekas berubah.
apehal pulak macam pantun tetiba ni hah????

13 Oktober 2011 11:51 PG

Bujal...
Ada lagi orng macam tu...
Hutang.. Boleh buat diam..
Padahalnya hutanglah yg perlu di bayar dahulu....
Ish..ish..ish..- sambil geleng kepala....

13 Oktober 2011 11:54 PG

boleh pinjam rm10 tak?

nak beli rokok.

13 Oktober 2011 11:57 PG

peh.

payah ade kawan camni

13 Oktober 2011 11:57 PG

hoihhh...ribu2 punya brg boleh beli, rm30 tak leh bayar....babap kanggg....

(emo laaa plakkkk....hehehhe)

13 Oktober 2011 11:59 PG

Beli barang2 kamera lagik penting tau daripada bayar hutang..

barang2 kamera : ratus & ribu.. <-perlu didahulukan

hutang orang : RM30..<-sikit sangat..boleh delay2...

kamu faham tak? hehehhe

13 Oktober 2011 12:00 PTG

Pedih sindiran kamu itu - kalau dia jenis yang faham lah. ;-)

13 Oktober 2011 12:03 PTG

haaa kan.. pelik.. beli brg mahal mampu.. byr hutang x mampu.. :)

13 Oktober 2011 12:32 PTG

benci dgn jenis sahabat yg tak sedar diri..

13 Oktober 2011 12:32 PTG

musimnya.... nanti ada keluaran baru... beli yang baru plak... nak eksen tapi hutang...

13 Oktober 2011 12:42 PTG

untung dapat kawan seperti kamu.

hey, pinjamkan sy 30 rggit.

13 Oktober 2011 12:43 PTG

kalau tak terasa,aku tak tau lar.memang hati tahap keta kebal.

13 Oktober 2011 12:50 PTG

saya nak pinjam jugak.. buat gi vienna, boleh?
hehehe

psst.. lenkali jgn bagi dia pinjam lagi!

13 Oktober 2011 1:20 PTG

memang big problem nak mintak hutang, kan?

13 Oktober 2011 2:29 PTG

mungkin kerana cuma rm30 itupasal dia terlupa atau mmg bukan rezeki kamu...

13 Oktober 2011 2:42 PTG

sib baik rm30 je...kalau ribu2...fengsan!!

13 Oktober 2011 2:43 PTG

macam tu lah biasanye.cakap lebat xkira tempat.aset beribu2.hutang cket2 xnak pula bayar.

13 Oktober 2011 2:53 PTG

@Anisa Hang Tuah

kena masuk kelas dulu tu~keh keh~

13 Oktober 2011 2:53 PTG

@kakngah

dia banayk duit~~nak pinjam saya kejadah? keh keh~~

13 Oktober 2011 2:54 PTG

@sahromnasrudin

da halal pun~sebab saya pun da malu nak mintak sampai 3 - 4 kali~~

13 Oktober 2011 2:54 PTG

@azam

saya halalkan~he~~

13 Oktober 2011 2:55 PTG

@amirah

halal~~he~~

13 Oktober 2011 2:55 PTG

@Remy

sama je~~macam penat dengan letih~~

13 Oktober 2011 2:56 PTG

@tasekM

amin~~terima kasih~~

13 Oktober 2011 2:56 PTG

@ikatankasihku

saya halalkan~he~~

13 Oktober 2011 2:57 PTG

@Kazaztan Team

nasib baik rm30 je~

13 Oktober 2011 2:57 PTG

@Fara

masih ada~~jangan risau dan jangan putus harapan~he~~

13 Oktober 2011 2:57 PTG

@Aku Ibu Muda

x pe la~~

13 Oktober 2011 2:58 PTG

@catherine-

bagi rambutan boleh? saya tak makan durian~keh keh~~

13 Oktober 2011 2:58 PTG

@CGG

tengok la otot dia~keh keh~

13 Oktober 2011 2:59 PTG

@Dr. Ben

mahal tak lense tu?

13 Oktober 2011 2:59 PTG

@Maya Mayana

tak terasa sangat pun~rm30 je~~

13 Oktober 2011 2:59 PTG

@kaklong

keh keh~~makcik ni tak abis lagi!

13 Oktober 2011 3:00 PTG

alahai... kesian nya hehe. takpela sedekah ajela. hee.

13 Oktober 2011 3:00 PTG

@Kakzakie

minat katanya~~keh keh~~

13 Oktober 2011 3:01 PTG

@kucingorengemok

alhamdulillah~~terima kasih~~

13 Oktober 2011 3:01 PTG

@Wanita Mutalib

saya tak tau pakai~he~~

13 Oktober 2011 3:01 PTG

@Abang Zam

kamera henset suda~keh keh~~

13 Oktober 2011 3:02 PTG

@Chik Att

tq makcik~~

13 Oktober 2011 3:02 PTG

@alien

minat punya pasal katanya~~

13 Oktober 2011 3:02 PTG

@Ati Masrif

da setahun pun tak jumpa~he~~

13 Oktober 2011 3:03 PTG

@ciketon fazya

bila saya pinjamkan kat orang.saya selalu niat kalau orang tu betul2 terlupa atau tak mampu bayar maka saya halalkan~~

13 Oktober 2011 3:04 PTG

kesulitan amat dihargai tu juga ada maknanya.. hahaha..

13 Oktober 2011 3:04 PTG

@gedek!

bayar balik rm 50.boleh?keh keh~

13 Oktober 2011 3:05 PTG

@ratusiput

saya halalkan~~

13 Oktober 2011 3:05 PTG

@.:nhalilah:.

apa nak buat~halalkan je la~~

13 Oktober 2011 3:06 PTG

@Dee

biar papa asal bergaya katanya~haih~

13 Oktober 2011 3:06 PTG

@Tasha

jangan jadikan amalan~he~~

13 Oktober 2011 3:07 PTG

@ejaMaria

hobi akak ble buat duit hapa? he~~

13 Oktober 2011 3:07 PTG

@Eye_nee

kebetulan time tu dia takde duit~he~~

13 Oktober 2011 3:07 PTG

@pB

keh keh~~makan dalam punya~~

13 Oktober 2011 3:08 PTG

@hanaahmad

small matter la~he~~

13 Oktober 2011 3:09 PTG

@eLL

selalunya orang berpantun ni pembawakan budak~~*wink *wink~

13 Oktober 2011 3:09 PTG

@Ibu n Abah

saya redha~keh keh~~

13 Oktober 2011 3:10 PTG

@Pena Marhaen

jangan merokok abang.bahaya.

13 Oktober 2011 3:10 PTG

@erysweetie

seb baik kawan saya yang lain tak camtu~~

13 Oktober 2011 3:10 PTG

@azian

keh keh~~sabar kak~~

13 Oktober 2011 3:11 PTG

@PUTUBAMBU

keh keh~~sabar je la~~

13 Oktober 2011 3:11 PTG

@kakcik

ntah la~~dia buat bodoh je pastu bila jumpa~he~~apapun saya da halalkan~~

13 Oktober 2011 3:12 PTG

@Cik Bambam

time pinjam kemain manis mulut~he~~

13 Oktober 2011 3:12 PTG

@Citarasa Rinduan

sebab tu la kita sebagai kawan kena nasihat sikit~he~~

13 Oktober 2011 3:13 PTG

@dwaty

susah kalau taksub sangat~he~~

13 Oktober 2011 3:13 PTG

@- GC -

hoih! kemain~~keh keh~~

13 Oktober 2011 3:14 PTG

@ghost writer

memang dia hati tahap keta kebal~keh keh~

13 Oktober 2011 3:14 PTG

@h4ni3

lepas ke beli tiket kapal terbang? he~~

13 Oktober 2011 3:15 PTG

@cik fatihah

kekadang kita yang naik segan~~

13 Oktober 2011 3:17 PTG

@Bigdaddyz

memang bukan rezki saya~he~~

13 Oktober 2011 3:17 PTG

@Shiela Latif

kalau ribu2 mau hilang sabar~he~~

13 Oktober 2011 3:18 PTG

@aleen aiden

bukan rejeki saya~keh keh~~

13 Oktober 2011 3:19 PTG

@Ijah EmoTemo

halal! he~~

13 Oktober 2011 3:19 PTG

@rATu kEBaYA

keh keh~~saya halalkan je~~

13 Oktober 2011 4:03 PTG

mungkin dia lupa kot..:)

13 Oktober 2011 4:09 PTG

baik lah bujal ni..

halal kan je lah,
tpi bagus gak awk sound cam tu biar dia beringat sket...

13 Oktober 2011 5:34 PTG

kamera ribu-ribu boleh beli hutang rm30 x mampu bayar?????


rm30 boleh lepas beli susu anak..kalau dia org susah mungkin kita dgn rela hati akan halalkan..tp kalau mcm ini gaya ahhh...

13 Oktober 2011 8:39 PTG

eleh mengungkittt .......

13 Oktober 2011 10:21 PTG

hahaha peliknya manusia, hutang tu byr dulu br ingt benda lain

13 Oktober 2011 11:59 PTG

kan? ish, lepas tu tekan butang auto je ambik gambo, buek ponek yo!

14 Oktober 2011 7:02 PG

kan dah termalu sendiri..mulia hati bujal..org mcm tu kalau kita buat cmtu,baru la nak tersipu huhu

14 Oktober 2011 7:43 PG

kawan kamu ni cuma minat pinjam duit jer.. hehe..

Template tu, akak dpt secara spontan.. nanti akak flash back balik ingatan akak ni ya.. lps tu akak update..

14 Oktober 2011 8:19 PG

@makdara TERdiva

mungkin~takpe lah~saya halal~~

14 Oktober 2011 8:20 PG

@mamaNoriz

saya harap dia da berubah~he~~

14 Oktober 2011 8:20 PG

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

tak pe lah~~bukn rejeki saya~~

14 Oktober 2011 8:21 PG

@HEROICzero

ofkos lah! keh keh~~

14 Oktober 2011 8:21 PG

@bobiedanbad

dah minat lebih katanya~~

14 Oktober 2011 8:22 PG

@DeLancrettLurpak

keh keh~~dengar cerita dia ambikkelas menembak~~

14 Oktober 2011 8:22 PG

@~izan~

keh keh~~cakap biar beralas tapi pedih~~

14 Oktober 2011 8:23 PG

@Sari Yusa Ibrahim

he~saya da jumpa template tu kak~~

14 Oktober 2011 8:39 PG

camera ai dah rosak.. nak ganti yang baru tak terbeli2 lagi.. sekarang guna hp 3310-i je time nak amik gambar..

14 Oktober 2011 2:43 PTG

ok bro. halal tetap halal, cakap mau pedih. haha trimas bro!

14 Oktober 2011 2:56 PTG

cik ina pun ada satu cite pasal kawan pompuan yang sewa umah yuyi waktu dulu. dua atau tiga bulan tak nak bayar sewa sebab nak beli kereta, yuyi tak kisah. sampai masa dia ada kereta yuyi minta tolong hantarkan ke stesyen komuter, dia boleh mintak duit minyak kat yuyi. okey fine sekarang duk ngan adik je, tak de orang sewa lagi bilik tu.cik ina pun lega, sebab tak sanggup tengok muka budak pompuan tu yang suka ambik kesempatan di atas kebaikkan orang lain.

14 Oktober 2011 5:03 PTG

jangan kawan dengan dia.. lagi..

14 Oktober 2011 5:29 PTG

3 bulan pulun OT tu. alah. rm30 tak banyak pun.

kalau dia nak bayar dia akan selit dalam baju ainul.

18 Oktober 2011 3:33 PG

hailaa...hutang boleh lupa bayar..kan dah kantoi..

Catat Ulasan