Selasa, 6 Disember 2011

dipersendakan kira-kira.

masa itu satu persoalan tiba-tiba menceroboh kepala.

sudahlah menceroboh persoalan matematik pula itu.

seribu tujuh ratus ringgit,

dibahagikan kepada 34 bahagian.

pening sekejap.

mula-mula mahu guna mesin kira,

kemudian saya rasakan cara itu tidak mencabar.

saya catatkan persoalan itu atas kertas





















sepi,

saya perhati kertas,

kertas perhati saya.

kemudian kertas gelakkan saya.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
terlalu bergantung kepada teknologi,

buat otak saya berkarat.
.
.
.
.
.
.
saya sudah lupa jalan kerja operasi bahagi secara manual.

saya rasa amat celaka.

celaka betul.

116 comments

6 Disember 2011 8:02 PG

Awal kamu hari ini. :)

6 Disember 2011 8:03 PG

Oh! mak dah tak pandai menggunakan kalkulator otak! :(

6 Disember 2011 8:03 PG

@kakcik

time tengah ada idea awal lah mak~~keh keh~~

6 Disember 2011 8:04 PG

@kakcik

keh keh~~tambah tolak otak saya masih boleh proses~~

6 Disember 2011 8:10 PG

ha ah la... kertas pun gelakkan aku...

sib baik otak bole fikir lagi - tambah, tolak dgn darab... bahagi... huh... susah ni...

6 Disember 2011 8:14 PG

kalau terlalu bergantung dengan teknologi...begitulah jadinya..(itu juga yg terjadi pada saya)...:)

6 Disember 2011 8:15 PG

takde soalan senang sikit ke? 10 bagi 2 ke...

6 Disember 2011 8:16 PG

sy x suka nombor..haha~~

6 Disember 2011 8:25 PG

sekolah dulu
jam saya ada kalkulator.

6 Disember 2011 8:26 PG

haah. yang tanda bahagi tu pun dah macam tanda punca kuasa hiks hiks :p

p.s. jawapannya 50. menggunakan kalkulator hiks hiks.

6 Disember 2011 8:28 PG

dengan bantuan kalkulator.. dah dapat jawapan.. dah terbiasa.. dibiasa dengan menda tu.. oh.. betul.. otak tak berkembang..

6 Disember 2011 8:36 PG

Usahkan 1700.....
150 bahagi 2 pun kadang-kadang tercangak nak congak..

6 Disember 2011 8:44 PG

miahahahaaa.....

6 Disember 2011 8:45 PG

@ejaMaria

saya langsung lupa jalan kerja bahagi~keh keh~

6 Disember 2011 8:46 PG

@lieynanilaz

kita sama2 kasihan~

6 Disember 2011 8:46 PG

@kucingorengemok

hoih~apa berkarat sangat kamu ni? keh keh~

6 Disember 2011 8:47 PG

@AYuNG

saya pung~~

6 Disember 2011 8:47 PG

@nizamsani

hebat~~murid berada tu~

6 Disember 2011 8:47 PG

@Wanita Mutalib

keh keh~~saya da lama tau dah~

6 Disember 2011 8:48 PG

@aizamia3

saya malu dengan budak sekolah~keh keh~

6 Disember 2011 8:48 PG

@~najwa~

ha~~ni kena sumbat dengan kismis minda~keh keh~

6 Disember 2011 8:49 PG

@:: Mrs.Eady ::

keh keh~~kamu tahu camna nak kira?

6 Disember 2011 8:50 PG

samalah.. mmg dah lupa jalan kerja bahagi ni.. Harap bila anak minta tunjukkan nanti otak tu boleh diproses...

6 Disember 2011 8:55 PG

cari dulu 34 x berapa utk dapat 170..iaitu 5..kemudaian 0 bahagi 34 ialah 0..jd jawapannya 50 kan..


tp mmg betul kalau kita dh terbiasa hidup senang kita terlupa cara utk hidup susah :)

6 Disember 2011 9:07 PG

sama la.. mkin lupa cara mnual.

err

6 Disember 2011 9:16 PG

seb baik dlm pc ada kalkulator :p

6 Disember 2011 9:18 PG

akak biasa gunakan cara biasa kalau tak jumpa kalkulator.. tapi kadang2 berbelit gak dibuatnya...

6 Disember 2011 9:18 PG

Sy bukan takat karat lagi tapi mgkn dah reput? Hiks~

6 Disember 2011 9:19 PG

saya memang lembab kira-kira,
cik rina terrer tuhhhh

6 Disember 2011 9:21 PG

@rATu kEBaYA

sebenarnya formula tu ada dalam otak tapi tak jumpa~~so memang kena mintak tolong budak sekolah~keh keh~

6 Disember 2011 9:21 PG

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

saya sifir 34 haram tak hafal~keh keh~

6 Disember 2011 9:22 PG

@Fyqa

ui~~muda lagi nih~

6 Disember 2011 9:22 PG

@e.l.i.s.s.m.i.e

keh keh~~ngelat~~

6 Disember 2011 9:23 PG

@Cho Zila

kira akak terer ah~~he~~

6 Disember 2011 9:23 PG

@Fara

uih~~janganlah reput~~

6 Disember 2011 9:23 PG

@eLL

ramai betul yang benci dengan angka~~keh keh~

6 Disember 2011 9:25 PG

oh, sungguh kecelakaan....

6 Disember 2011 9:28 PG

kesian..
meh saya ajar tusyen jd personal tutor..

hiksss.. tgh mencari ruang nk jd personal tutor utk kanak2 neh..
dulu kt langkawi, neh la keje sampingan saya.. hehehehe...

6 Disember 2011 9:31 PG

otak sy pun berkarat.. ari² duk ngadap mesin kira je, otak tak berasah...

6 Disember 2011 10:03 PG

guna je teknologi tu bujal weh..
penat org2 tu perah kepala utk cipta teknologi.. ko pulak senang2 je buang..
kecewa mereka tau..
haha

6 Disember 2011 10:11 PG

sekali sekala kena gak asah minda nie

6 Disember 2011 10:27 PG

walaupun sellau bermain dengan angka bila mencongak teragak2, lagi sennag capai je otak jepun terus dpt jawapan...:)

6 Disember 2011 10:29 PG

selalu guna mesin jepun,tu pasal la org jepun jer yg pandai..
:(

6 Disember 2011 10:40 PG

makchik takut la Bujal...nnt kalau Yana suuruh Ajar buat matematik tentang bahagi ni macamana..otak makchik ni mmg dah lama lupus cara kira-kira bahagi ni...

6 Disember 2011 10:45 PG

madam lagikla otak dah boleh buat tukun kalu bab matematik..

6 Disember 2011 10:53 PG

akak tau 17x2=34

...sekian... :P

6 Disember 2011 10:54 PG

calculator otak saya sudah rosak ):

6 Disember 2011 10:55 PG

ehehheheh..saya pon kdg2 mengalami masalah yg sama..heheh

6 Disember 2011 11:13 PG

kalau karat boleh cat baru.

6 Disember 2011 11:16 PG

congak je.

dah, jangan lututkan kepala saya.

6 Disember 2011 11:18 PG

congak je.

dah, jangan lututkan kepala saya.

6 Disember 2011 11:34 PG

kalau camtu, aku lagi handal dari ko...
aku lagi suka kira pakai otak drp guna kalkulator...

silalah percaya...hehe..

6 Disember 2011 11:52 PG

da tepu...hahahah

6 Disember 2011 12:10 PTG

bagus usaha tulis atas kertas dan nak cari jawapan pada 1700 bahagi 34 tuh..baru tahu berkarat ke tak kan? hahaa

nway, ini bagus untuk mamaainul yang tgh mengandung tu.. elok buat matematik, yang simple2 jer.. tolak tambah bahadi darab..
sy dulu masa mengandung siap buat soalan maths upsr, pmr.. hehee~

6 Disember 2011 12:16 PTG

ibu saya amat genius dalam permasalahan matematik secara congak, malangnya ia tidak diwarisi huhuhu

6 Disember 2011 12:16 PTG

hahahahhaa..terbaik!!

aku pun lupa kira manual, sejak zaman Universiti, aku cuma tahu kira tulang dan sel sahaja!

6 Disember 2011 12:24 PTG

hehehe....lagi senang guna kalkulator...tak peningkan kepalo...

6 Disember 2011 12:38 PTG

otak abang pun dah berkarat. kehkehkeh

*malunya

6 Disember 2011 1:14 PTG

lupa jalan kerja manual yang buat rasa sebal je...

6 Disember 2011 1:14 PTG

hahah kene masuk tuisyen balik nii

6 Disember 2011 1:28 PTG

memang matlamat besar teknologi, mematikan minda dan sangat kesian ia telah menakluki juga minda suci sekecil bayi, ramai yang dah mendapat ipad sebagai toy-teacher.

6 Disember 2011 1:37 PTG

kadang tambah tolak pun saya guna kalkulator, apatah lagi bahagi!huhu, rasa terpukul juga;)

6 Disember 2011 1:55 PTG

Bujal , cik ina kena insaf, mulai sekarang:)

6 Disember 2011 1:59 PTG

@AzaLea

amat celaka~keh keh~~

6 Disember 2011 2:00 PTG

@*SiRibenMerah

ha~~jom ajar cepat!

6 Disember 2011 2:00 PTG

@mizzkechique

gi beli kismis minda~keh keh~

6 Disember 2011 2:01 PTG

@alien

sekali sekala apa salahnya~keh keh~

6 Disember 2011 2:01 PTG

@pB

malas nak mengasah tu yang masalah~keh keh~

6 Disember 2011 2:02 PTG

@JunAina

he~~kalau da main sampai 7-8 angka terpaksa la guna otak jepun tu~keh keh~

6 Disember 2011 2:02 PTG

@kaklong

saya pakai sempoa~~keh keh~

6 Disember 2011 2:03 PTG

@Eye_nee

ha~~sama berkarat la kita~~

6 Disember 2011 2:03 PTG

@MadaM LaLa

tukun pun kalau da buruk masih ble pajkai tu~ha~~

6 Disember 2011 2:04 PTG

@AzeedA

saya sifir 2 hafal sampai 12 je kak~~

6 Disember 2011 2:05 PTG

@mas

ble repair tu~~

6 Disember 2011 2:05 PTG

@cikceriacorner

jkadang2 takpe~~saya selalu~keh keh~

6 Disember 2011 2:06 PTG

@suk

nak gosok tu yang malas~~

6 Disember 2011 2:06 PTG

@Juno

tak sampai hati aku nakmluku budak comel macam kamu~haih~

6 Disember 2011 2:07 PTG

@wahida

tengah percaya la ni~keh keh~~

*kim salam kat kaklong saya tu~~tahniah sebab bakal dapat baby~~

6 Disember 2011 2:07 PTG

@jedi

cepat2 servis~~

6 Disember 2011 2:07 PTG

@Fatin Mraz

mamaainul hari2 main dengan nombor~~dia kerja akauntan~he~~

6 Disember 2011 2:08 PTG

@sudipVSsenduk

tapi kamu terer masak~~ok hapa?

6 Disember 2011 2:08 PTG

aku lagi lah failed maths.

6 Disember 2011 2:09 PTG

@Daddy Ziyyad

mohon ajar saya kira tulang~~keh keh~~

6 Disember 2011 2:09 PTG

@Cik Rose Cute

kalkulator hilang~keh keh~

6 Disember 2011 2:10 PTG

@Abang Zam

tetapi abang zam kreatif orangnya~mana mungkin berkarat?

6 Disember 2011 2:10 PTG

@Aien Not Alien

kita sama2 sebal~~keh keh~

6 Disember 2011 2:11 PTG

@EZAN IDMA

saya nakn join sekali~keh keh~

6 Disember 2011 2:12 PTG

@mump

baru semalam saya teringat makcik~~he~~lama tak komen sini~aiseh~~anak saya da reti guna i pad~~

6 Disember 2011 2:13 PTG

@Ladysirna

tambah tolak pun kalau da gun alebih 3 angka memang terpaksa guna kalkulator lah~keh keh~

6 Disember 2011 2:13 PTG

@Cik Ina Do Do Cheng

sama2 la kita~~keh keh~

6 Disember 2011 2:14 PTG

@ghost writer

keh keh~~janji subjek sastera kamu hebat~

6 Disember 2011 2:16 PTG

mari sini saya ajor kann...

tapi upahnya adalahhhhhh....
satayyy! hehehe

*belum ajar lagi, dah mintak upah, manusia-manusia, ish ish*

6 Disember 2011 2:29 PTG

34 tu dah gandaan 17 bujal!

tapi kalau bahagi-bahagi ribu-ribu gini, sy pilih kalkuleter je!

6 Disember 2011 2:35 PTG

sekarang keje pakai kokulator ajer... hu..hu...hu...

6 Disember 2011 3:17 PTG

kena cuba tulis jugak,mujur awak ingat lg tanda bahagi tu ekeke

6 Disember 2011 3:18 PTG

guna calculator hp ajer heheeh

6 Disember 2011 3:21 PTG

Haha! ini kelakar! =P
ok, sila tanya budak2 sekolah yg terdekat. tq. :P

6 Disember 2011 3:21 PTG

tu meja ke jubin lantai...?

6 Disember 2011 3:43 PTG

kalau nak tau..
kat kedai..
kak ayu kurang guna c,clater.. bukan apa...

tamo otak jadi malas..

tapi.. kadangkala guna gak, sebab malu bila orang chop kak ayu mamak..

hahahhaha

6 Disember 2011 4:02 PTG

dan2 cari calculator..macam mana tuh?waaaaaaaaa!!

6 Disember 2011 4:19 PTG

jgn celakakan diri sendiri..celakakan org takpe..hehe....

6 Disember 2011 4:31 PTG

hari2 pegang calculator kat opis ni pun rasa berkarat je calculator tu... dah sengal sebab selalu sgt guna

6 Disember 2011 4:39 PTG

letak no 5 kat atas pagar.. pastu kalikan 5 dengan 34, dapat 170.. tulis jawapan kat bawah 170 dalam pagar tu.. pastu 170 tolak 170, dapat 0.. pastu bawak turun 0 yang lebih dari 1700 tu.. pastu kalikan, 0 X 34, dapat 0.. letak 0 kat atas pagar.. maka sekarang kat atas ada angka 5 ngan 0 atau 50.. jadik jawapannya ialah 50.. tak fahamm?? amik je lah kaklulator..


p/s: saya guna kalkulator nak dapat no 5 itu (170/34=5)..

6 Disember 2011 4:43 PTG

mamaainul seorg akauntan ya..
oke2.. sy mungkin tak pasan selama ni..

6 Disember 2011 4:52 PTG

malas nak fikir sebenarnya otak tu kan...

saya pun sama, tp skrg kena asah balik juga, sbb nak ajar anak maths kenalah ibu pandai dulu kan, walaupun lambat juga pengiraannya..hihi

6 Disember 2011 5:13 PTG

teknologi memudahkan kita sampai kita jadi susah. Hihi.

6 Disember 2011 10:07 PTG

ENGKO KIRA BUAT STAIL PECAHAN LAAAAA....

6 Disember 2011 11:46 PTG

seriously bujal?? rasanya perlu diasah balik karat2 tubelakang prg diasah lagikan tajam..

ayah saya suka ajar saya math...operasi bahagi ini dia yg ajar dr rumah lagi sebelum cikgu ajar...sebab ayah saya, saya suka math juga...saya rasa ainul pun suka kalau kamu yg ajar dia dulu...

7 Disember 2011 12:59 PG

kilometricooooo....

7 Disember 2011 1:19 PG

teknologi buat kita abaikan cara manual, setuju sangat,

7 Disember 2011 2:56 PG

234 X 433 = ?? ,sila kira tanpa guna calculator..hihi

7 Disember 2011 7:06 PG

jangan salahkan diri , Buj . soalan itu memang susah .

7 Disember 2011 8:30 PG

Otak saya lagilah berkarat..
Sangat suka membaca entry pendek tapi penuh jiwa dan berkualiti ni.

7 Disember 2011 10:41 PG

ko jangan tak tau...
budak derjah nam..tuuu lah soklan matematik diorang.. apakejadahnya kann...

7 Disember 2011 11:46 PG

otak makin tumpul kan bujal?nak kira mula sis ambik handphone..kalau ada hubby selalu sis kena kutuk.hehe

7 Disember 2011 8:23 PTG

Makcik masih tahu jalan kerja tu, tapi jawapan tak pernah betul.

Catat Ulasan